Forvirret og rystet. Min eks er død. Hvil i fred.

Sommeren 2005 pakket jeg bagen min og flyttet fra nordnorge til Grønland bydel i Oslo. Smalgangen var adressen, og jeg havnet «midt i alt». Dette var en tid da der var sommerparader med dans og festligheter i Oslos gater. Det var også ‘homseparade’ og skeive dager som det het den gang. Dette var før organisasjonen FRI og Pride AS korrumperte homseparaden med sin agenda og skiftet navn til Pride-parade.

Men i 2005 ble det ingen vanlig homseparade, Pride gjorde sitt inntog, og istedet for Skeive dager og homseparade så arrangerte Oslo Europride for første gang. Europride er da en europeisk festival for homofile, lesbiske, bifile og miljøet rundt. Dette regnes som en festival, og den foregår som regel over en til to uker, og avsluttes med en Mardi Gras-lignende parade gjennom byens gater. Sommeren 2005 i Oslo var helt fantastisk med alle disse arrangementene med parader, musikk og dans. Masse flotte menn fra hele verden vrimlet i Oslos gater, lettkledde og fulle av liv.

Dette året åpnet også utestedet Naken i Pilestredet. Helt i slutten av juli måned. Dette var da et utested for homser med et konsept man ikke kunne se ellers i hovedstaden. Jeg var der under åpningen, og da ha levd mesteparten av livet i en liten by, et tettsted i nordnorge, hvor utelivet i hovedsak bestod av brune små puber, og så komme til dette, var nokså surrealistisk. Konseptet var nakenhet. Bak baren stod nesten nakne menn med sine fitnesskropper, ikledd små lakk eller lær mini underbukser. Veggen mellom selve lokalet og toalettene var glass, der kunne man se rett inn/rett gjennom. Det var en heftig kul kveld, og natt. De holdt åpent lenge. Det var da der stengte at jeg møtte Roger, på fortauet utenfor. Husker ikke om han bommet røyk, eller om han bare spurte etter fyr. Vi kom uansett i snakk og han inviterte meg med opp til ei venninne på Bislett.

Derfra var vi sammen hele tiden. Vi ble et par. Grønland var et helvetes sted å bo. Muslimene hadde gjort krav på bydelen og erklært den muslimsk. Homofile venner og bekjente ble stadig oftere slått ned og overfalt på Grønland. Flere havnet på sykehus. Jeg selv ble overfalt av fem stykker og fikk satt kniven mot strupen. Der var flere episoder, men jeg overlevde, obviously. Nonetheless, å fortsette bo der var for meg uaktuelt. Hadde ikke Roger kommet inn i livet mitt da han gjorde hadde jeg nok blitt utsatt for Jihad med kniv eller machete. Faktisk er det slik at homseparaden på den tid startet på rådhusplassen, men fra 2010 ble den satt til å starte på Grønland, for å «ta tilbake» bydelen.

Uansett, Roger og jeg flyttet sammen. Vi flyttet ut av og vekk fra Oslo sentrum. Vi flyttet inn i en liten leilighet på Fornebu, Lysaker. Bare maks 10 minutter å gå fra togstasjonen. Det var helt ypperlig. Det var forresten ikke bare oss to. I ventilen over balkongen vår bodde en flaggermus, som «sang» til oss hver kveld. Gjerne til «Total Eclipse» og/eller «Seemann» med Nina Hagen. Våre sanger.

Utenom snuppen min, og min eksmann så var Roger den eneste av tidligere forhold jeg har bodd sammen med. Vi bodde ikke sammen lenge, det var faktisk det å ha flyttet sammen som fikk oss til å innse at vi skulle ikke i samme retning her i livet. Faktisk helt motsatt. Så da tok vi farvel, og jeg flyttet fra Lysaker.

Roger var sminkør, hudpleier, drev alternativ healing med steiner, krystaller og denslags. Han var entrepeneur og grafisk designer i xxx Design & Cosmetics. Han var helt rå på sitt felt! Selvstendig næringsdrivende med eget studio og en del norske kjendiser i klientellet sitt, og derav vanket vi en del i sådanne kretser den gang. En spesiell episode fra en hagefest på Nesodden hvor jeg møtte ei venninne av han. Hun presenterte seg som Linn (løøøv U grrrl) og vi to kom veldig godt overens. Skravla og lo hele kvelden, om hva husker jeg ikke. Det var bare så rart at i løpet av hele kvelden kom det faktisk aldri frem hvem hun var. Det var dagen etter at Roger sa det var Linn Ullmann. Jeg hadde ingen anelse.

Så satt jeg her da. Noen av dere der ute har kanskje lagt merke til at jeg har begynt å eksperimentere litt mer med hårfarger, sminke og denslags. Jeg har alltid hatt slike perioder, innfall, men nå var det noe jeg lurte på ift sminke, som ikke hvermannsen kan svare på og jeg ble ikke klokere av hverken Google eller YouTube. Så hvem kunne jeg spurt? Jo, Roger..

Roger har aldri likt sosiale medier. For maaange år siden hadde han en FB-profil, men den slettet han raskt igjen. Så jeg har aldri vært oppdatert på, hatt noen form for innblikk i livet hans. Vi holdt aldri kontakt. Jeg har sett han to ganger på alle disse årene etter jeg flyttet fra Lysaker. Men why not tenkte jeg, jeg googler han og finner et mobilnummer, email eller noe tenkte jeg. Så tastet jeg navnet hans på Google og klikket søk..

Det første som da kom opp var dødsannonse og minneside. Jeg sitter her i vantro og sjokk. Sitter her og skriver for å prosessere det hele. Bearbeide. I Stavanger Aftenblad står det «Roger døde fra oss i dag 17. mars 2018. Bisettes i Sandnes kapell».

Igjen, jeg er i sjokk og vantro. Han døde for over seks (6!!!) år siden og ble bare 44 år gammel!! Jeg har skrollet inne på minnesiden, lest hva folk har skrevet. Men ingen forklaring til mine spørsmål fant jeg. Var han syk? Var det en ulykke? Altså jeg mener..

Jeg ser han hadde samboer. Jeg vil tørre å anta han var lykkelig og hadde et bra liv, jeg håper det. Anyways, kjære deg Roger. Tusen takk for opplevelsene og minnene. For deg tenner jeg et lys i kveld. Hvil i fred.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#hvilifred #bunnytrash #bunny

14 kommentarer

      1. Det var ganske brutalt. Det er ikke hva man forventer altså, når man søker noen opp. Å få slengt en dødsannonse i trynet ga sjokkreaksjon. Sørgelige greie, utrolig trist, 44 år.. ja off 🥰🐰 klem

    1. Innimellom så får man slike overraskelser. Det er da man tenker at en må være flinkere til å sette pris på de som fortjener det der og da, plutselig er det forseint. Det er litt trist når man får vite at noen er døde, sånn for seint.

      1. Det var mer et sjokk enn en overraskelse. Var liksom ikke forberedt på å søke opp noen på nettet så er det første som kommer en dødsannonse. Ja, det er sant hva du sier. Kanskje begynne sende en melding for hver dag til mennesker man har møtt gjennom livets reise som har betydd/betyr noe for en.. kanskje begynne med eksene… 🙈🐰💜

    2. Så trist Bunny 🥺, hadde en liknende opplevelse for noen år tilbake.

      Men det var en jeg gikk på vgs med, og da var fb profilen gjort om til minneside.

      Det får en virkelig til å undre og stille seg masse spørsmål.

      Sender deg en klem, ta vare på deg selv og dine nærmeste 💜💜

    3. Kjære deg Bunny. Slike overaskelser er man heldigvis ikke forberedt på. Må din venn hvile i fred. Jeg håper av hele mitt hjerte at du finner fred med de minnene du har med og om ham. Alt godt fra Birgitte.

    4. Jeg så dette i går, men fikk ikke tid til å lese ordentlig. Ville lese. Det er veldig vondt. Og noen ganger blir det ekstra vondt fordi man IKKE har visst også. At man liksom ikke har fått beskjed. Selv om dere ikke hadde kontakt. Man ville visst før. Er det ingen felles kjente fra den tiden du kan spørre, få noen svar? Trist 🙁 Sender over en klem <3

      1. Ingen jeg vil kontakte etter så mange år for å spørre om akkurat det. Fra tiden i Oslo er det liksom ingen man har holdt kontakt med. I 2007 var det noen som sendte venneforespørsler på FB, men det ble med det. Var jo «en greie» å være venner på FB, med sosiale media forsvant fysiske relasjoner ganske mye føler jeg. Jeg ryddet med tiden hele FB og har kun innerste sirkel der. Ikke bekjente og folk man kjenner via blogg etc. Tenker at jeg en dag i framtiden helt sikkert ramler innom London Pub og møter noen der fra den tiden for snart 20 (OMG!!) år siden og kanskje får høre hva som skjedde med Roger, eller kanskje ikke.. livet skjer, mange ting forblir ubesvarte, her er det viktig å huske leve, og ta seg tid til å lukte på rosene. Ingen vet hva morgendagen bringer.. Nyt dagen Frodith (du er god på det) 🥰🐰 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg