En fredelig start på dagen.

Antall sidevisninger i bloggen siste døgnet har gitt meg en plassering på topplisten som da har sørget for en fin og harmonisk start på dagen. Ingen diskrediteringer for å rakke ned på min troverdighet, ingen beskyldninger, ingen løgner. Bare fred og harmoni.

Har tenk litt på dette ned den Topplisten, og det må sies at jeg egentlig aldri har vært særlig opptatt at den. Det er jo litt moro med dokumentasjon når en har fått til bra resultater, men i løpet av mine over ti år ned blogging er budskapene en formidler viktigere. Å treffe de rette leserne og opprette et forhold til disse for å skape debatt rundt temaene.

Siste par årene har jeg begynt å lese stadig flere blogger selv, og da særlig etter det ble erklært pandemi og unntakstilstand. Derfor klikker jeg meg stadig inn på topplisten der jeg via den lettere finner fram til de bloggene jeg leser. Men i det siste har en tanke slått meg..

Antall sidevisninger får en jo opp i egen blogg, hvem som ligger nummer 1, 4, 9 og 12 er jo irrelevant. Hva med at denne siden hvor topplisten ligger endres til slik at man bare finner en liste med tilgjengelige blogger, at man for eksempel ser en liste over de bloggene som har vært aktive dagen i dag, også dropper man listeplasseringene?

Det er jo en ugrei ting at de som klarer opparbeide seg et visst antall lesere og sidevisninger skal måtte være målskiver for sjalusi, mobbing og hets fra andre bloggere og deres følgere?! At en får kritikk av meningsmotstandere for budskap og tema må en jo tåle som blogger, men at en listeplassering skal være grunnlag for slike barnsligheter blir for dumt.

Hva mener dere der ute? Bør listeplasseringer fjernes og topplisten revideres? Kjør debatt!


Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogg #egmont #topplisten #bunnytrash

27 kommentarer
    1. Good Mornings! 😀

      Kan være enig med deg i dette, på en måte om ikkje annet. Personlig har eg ikkje vært sååå opptatt av plasseringer for egen del, selv eg om gladelig kan innrømme at eg syns det er knallgøy å ligge der oppe i toppen. Men, om eg plutselig daler nedover blir ikkje dagen min kjip av den grunn, ei heller selger eg sjela dagen etter for å innhente plasseringer – Gjør man det er man “på kjøret” (Et usunt ett….!) Om en blogg er god eller ei har ingenting med Topplisten å si, det er jo enkelt å se. Det er sjelden den beste som er på topp og slik har det jo vært i flere år.

      Fra tidenes morgen har bedrifter etc som ønsker samarbeid med bloggere gått etter Topplistene, de vil jo ha de beste….?! Ikkje det? Veel…nå har mye snudd, for selv store aktører har funnet ut at det er mer verdi i de som har færre lesere fordi det er sååå mye mer penger i 1000 lesere som faktisk leser enn 10K som bare klikker seg inn fordi bloggeren selv skaper sensasjon i Headingen…

      Lag deg litt magi, det er tross alt mandag!
      Klem Vibbedille 🙂

      1. Antall sidevisninger og lesere får man jo som sagt opp i bloggen sin hvis en vil det (ikke jeg da, for jeg skjønner ikke teknologien), så en liste som bare viser de aktive bloggene den aktuelle dagen må vel være bedre enn en listeplassering som skaper dårlig klima? Jeg skjønner jo at noen synes det er moro og få høy plassering, men gode resultater er jo mer gøy. Og da slippe være målskive for negativiteter og usannheter på grunn sjalusi som følge av nettopp listeplasseringen…. ?

    2. Selv om en blogger ikkje legger ut innlegg en dag er bloggen i aller høyeste grad aktiv, så eg syns det blir feil med en lista kun basert på siste døgn innlegg hvis det var det du mente. Eg kan godt la bloggen seile alene noen dager og likevel ha en grei plassering. Grunnen er jo alle de 4 tusen innleggene eg HAR skrevet som hver og en er søkbare på Google 🙂 Nesten hva enn du søker på innen strikking f.eks så vil min blogg poppe opp. Hvis man skulle basert tallene på kun det siste døgnet hadde det blitt ei merkelig topplista for dette gjelder de fleste bloggene. Ta matblogger f.eks, eg er sikkert på at hvis de har oppskrifter på f.eks masse julekaker vil bloggen få et kraftig oppsving fremover uten at de trenger å blogge. Eg merker også at trafikken er ganske høy rundt høytider.

      For å si det sånn, det er derfor blogg nr 1 f.eks raser kraftig ned om hen ikkje blogger på noen dager….Ta en titt på overskriftene der i gården? Hmmm? Ikkje mye man egentlig søker på? De er bare en sensasjon DER OG DA, ergo så hoppes det og danses det i klikk.

      Hvis du skal ha en god blogg som kan leve i mange år MÅ man tenke langsiktig og ikkje bare på dagen i dag 😀

      1. Hele poenget er å ikke ha listeplassering, men bare en side der man ser nye innlegg (som nå), og at de som vises best er aktive blogger, om det er utfra sidevisninger siste døgn, siste tre døgn eller uke, eller om det er utfra når en sist la ut innlegg, eller antall innlegg er jo her til debatt. Dette med plassering 1-100 mener jeg personlig er avleggs og minner om dårlig skole der den som får best karakter heves, og nødvendigvis ikke den som legger inn mest jobb eller sådan. Det du selv skriver her nå er jo at den som bruker triks er den som «belønnes». Vil vi ha det slik? Slik det hele er i dag minner meg mye om en skolegård der noen finner sin plass med nesten daglig tråkke på andre for å hevde seg selv.

        1. Nei, de som bruker trikset taaaper i det lange løpet. Se bare på mange av de som har trikset, hvor er de? Det eg sier er at lista er ikkje basert på kun innlegget eller innleggene du skrev det siste døgnet. En god blogg har også klikk på mange gamle innlegg. Det er kun de som legger alt i urovekkende(!?) overskrifter som klarer å hevde seg med gode tall det siste døgnet for så å havne høyt oppe, men de taper i lengden fordi de til en hver tid må overgå seg selv fra dagen før,hvem orker det over særlig lang tid? Me andre, ja som du og eg, kan i grunner flyyyte på det me allerede har gjort.

          Om du vil ha en “fremside” kun basert på de siste innleggene er det alltid noen som “ødelegger” det. Da er det de som bare pøser ut kun for å være synlig. Nå har me jo både og, en liste som endres kun en gang i døgnet og så bilder av innleggene som vandrer nedover og blir mindre synlig. Eg troooor, uansett løsning vil det alltid være sjalusi og irritasjon. Husker du den gamle bloggsiden? Der kunne man kjøpe seg plass på forsiden om man ønsker å ligge øverst. Da ble det også tull fordi “alle hadde jo ikkje råd til det”. Men eg skjønner hva du mener, men i denne bloggverden er det også en viss verdi i å være best – Sånn er det bare. Noen lever av det mens andre bare koser seg 😀

    3. Er ikkje glad i skolegården eg heller, men tror kanskje ikkje den blir borte selv om lista forsvinner. Eg syns faktisk det var litt kjekkere med Blogglisten som forsvant for noen år siden. Der kunne man se alle bloggene på flere plattformer, ikkje bare blogg.no sine.

      1. Nå vil ikke jeg påstå at min blogg holder seg oppe av seg selv, tvert imot, med en gang jeg får blokkering på Facebook så faller jeg som murstein, så med det så vet jeg at leserne mine kommer via sosiale media, ikke fra blogg.no sin side. Og temaene mine er i hovedsak ting som skjer i samfunnet, altså aktuelle her og nå. Så min plassering må jeg levere hver dag for å opprettholde, mens jeg tror håndarbeidere og matblogger som har fått holde på en stund har da fått gitt ut en del som alltid vil bli søkt etter. Ja jeg husker den lista, da var jeg selv på en annen plattform og kunne ha mange tusen visninger og oppleve sjokk hvis noen sendte meg melding og fortalte at bloggen min var inne på lista. Vi var mange om beinet. Nei i bunn og grunn ønsker jeg egentlig endring på denne nåværende listen for å ødelegge konseptet hvor de som får til noe skal nedsnakkes av andre. Kritikk er greit hvis den er konstruktiv, men hvis kritikken kommer fra sjalusi eller fra en ond plass, så synes jeg ikke om det. Enda verre hvis det er de samme som skal nedsnakkes og deskrediteres hele tiden, mens andre får tommel opp. Minner meg om en gutt i klassen da jeg gikk på grunnskolen, gjengen skulle «ta» han hele tiden, til slutt klikka det for meg og da når jeg blir slik så går det galt. Han gutten fikk være i fred, men jeg havnet i konflikt. Det kan hende jeg her mister bloggeren i meg pga det som skjer rundt. Men kjenner meg selv, kommer alltid sterkt tilbake. Kanskje jeg i bunn og grunn burde slutte kikke på listen og lese andre blogger. Bare bry meg med mitt, haha 😜 så får bare den lista og alt rundt bare være som det er.

        1. Tviler på at lista forsvinner, dessverre. Sjalusi og krangling vil skje uansett hvilket system man har vil eg tro. Det du peker på her gjelder Kjerringtanker, hennes konsept er å blogge om de bloggene som ligger over henne på Topplista, derfor blir det ofte de samme som det skrives om. Hun pleier som regel å ta utgangspunkt i det bloggeren som omtales selv skriver på egen blogg.

          Eg syns, Bunny, blogg som du vil, styr unna det du ikkje syns noe om (Det gjør eg, som regel i allefall) Blogg, kos deg, skriv hva du mener om akkurat de temaene du ønsker. Du har som regel alltid god aktivitet i kommentarfeltet, dvs DU skaper engasjement – Knallbra! 😀 Fortsett med det!

          Klem Vibbedille 😀

          1. Å ta utgangspunkt i hva en medblogger har skrevet i egen blogg er vel til en viss grad akseptabelt, hvis en ikke endrer på hva som faktisk ble skrevet, men når en kommer med usannheter og fremstillinger så er det noe annet, feks vil jeg si det er mer enn spesielt å skrive at noen har mobbet andre bloggere til å føle seg så uthengt at en måtte slette bloggen sin, noe som ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt, og attpåtil kommer det fram at nevnte blogger har gjort selv hva vedkommende anklager andre for. Men det er hyggelig å høre at du mener jeg skaper engasjement, det er jo selve hovedmålet. Og jeg ser poengene dine, takk 😜😳

    4. Den lista er et mål å strekke seg etter for seg selv! Man sammenligner alltid seg selv med dagen før. Sånn jobber jeg i hvertfall.
      Titter litt over lista og ser hvordan andre ligger om de er stabile eller jojoer….

    5. Jeg er temmelig fersk på blogg.no. Flyttet over bloggen min hit for nøyaktig ei uke siden. Listeplasseringer er jeg uvant med, men synes det er interessant å lese hva andre mener om dette. Synes forøvrig det er artig å være inne på topplisten, også med 66. plass, uten at jeg legger noe spesielt i det. 🙂

    6. De som overhodet ikke skriver noe eller for den saks skyld har sluttet burde jo ikke vært på lista engang. Man blir jo litt opptatt av denne lista da og håper jo på bedre plasseringer hver dag. Jeg MÅ ikke ligge på topp, men er man ikke på lista så er det jo vanskelig å finne bloggen. For de som faktisk ikke leser den sånn fast da.

      😊😊

    7. Man blir målt i mange yrker og hobbyer, så eg ser egentlig ikke noe problem med denne lista, enda eg aldri har vært på 1. plass 😅 Nyeste innleggene kommer jo fortløpende på siden uansett, og der finner man mye interessant. Om noen skulle være sjalu på min plassering, enten det er prestasjon eller clickbait (som kan være en prestasjon i seg selv), så får det bare være. Og om noen er så sjalu at de skriver dritt om meg er ikke det nødvendigvis dumt, da får eg flere klikk, hvor en del av de faktisk blir faste lesere. Som bloggere har vi makt, vi kan velge å bruke den på å nå ut til de som faktisk vil lese set vi skriver, og da må vi overse de som kommer med annet enn konstruktiv kritikk 🤠 Kjør på, få ut dine tanker, og drit i sjalusi 🤩✌🏼

      1. Egentlig så driter jeg i det, men i det siste så har jeg fått en del tilbakemeldinger om at det har vært bloggere som har latt seg mobbe til å slette bloggen sin. Ironisk nok mobbet av samme vedkommende som nylig anklaget meg for å mobbe en medblogger til å slette bloggen sin. Det er ganske vilt, i mitt forsvar hadde jeg uttalt meg om en annen blogger etter at vedkommende allerede hadde sletta bloggen sin, så der var det bare litt sånn hekseri for å få det til å se ut som om det var på grunn av meg. Fremstille meg som en mobber. Det er det jeg synes er litt ekkelt da, at noen prøver å prestere for å nå opp på denne listen, så medfører det bare at en får anklager og løgn rettet mot seg som en del av en annen bloggers konsept, og det er hva folk får opp hvis man søker etter ens blogg på internett.

    8. Jeg er ganske enig med deg , selv om jeg også syns det er artig du er på topp og at listene forandres litt. Men jeg syns det er vanskelig å finne flere av de jeg jevnlig leser om de ikke er på toppen. Så ja , kanskje det burde vært et annet system 🤔

    9. Gratulerer der på toppen ♥♥ Gøy å se 😀
      Høyeste jeg har vært var 16 plass for noen måneder siden, og da var det som nå, sjelden jeg skrev så mye, så jeg var superglad for at jeg nådde en sånn plassering, uten å “løfte en finger” for det 😉
      Men når sant skal sies, så er ikke høy listeplassering noe mål for meg. Jeg tjener ikke penger på bloggen min, og er fornøyd med å være småblogger. Det viktigste for meg har egentlig vært å være litt sosial, altså å bli “kjent” med noen her inne.
      Men jeg synes det burde vært to lister. En toppliste, og en aktiv-liste. Aktivlista er jo forsåvidt der, men den kunne jo vært mer i samlet listeform, som topplista er. Så ville jeg sluppet å scrolle så langt når jeg ønsker å lese oppdateringer.
      Men jeg skal ikke klage. Jeg er ikke i form til å være innom hver dag selv. Og mange oppdateringer finner jeg jo i grupper på Facebook 🙂 Så jeg får med meg noe i det minste 🙂
      ♥♥

      1. Haha.. ja, jeg synes det er moro med akkurat det bildet, for da jeg toppet den gangen var det som du ser helt sinnsyke tall. Trodde det var noe gærnt, men det var riktig. Og Kjærringa ble sur og laget innlegg der jeg ble hengt ut som det ene og det andre 😘 Jeg selv har aldri blogget for penger, men den gang jeg fikk disse tallene så kunne det vel blitt litt lommepenger hvis jeg hadde registrert for å tjene. Jeg blogger for å formidle budskap og starte engasjement, så blogglisten slik den er nå synes jeg bare er en barnehage laget for at Kjærringa skal ha noe å ta seg til om dagene.

        1. Du er flink å engasjere, det skal du ha ♥
          Jeg leser ikke mange aktualitetsblogger, kun din som jeg kan komme på. Men du skriver jo litt annet også 🙂
          Så får jeg av og til litt aha-opplevelser når jeg leser, fordi jeg ikke leser så mye nyheter. Skal jeg lese, velger jeg blogg, eller en god bok 🙂
          Og så er det jo fint da, med den lista, for dem som engasjerer seg i den. Noen synes nok den er lei også, at den kan stresse litt. Den gjorde det for meg for lenge siden. Jeg hadde så lyst å vises igjen, men den gangen var det bare Sofie Elise og den gjengen der som dominerte, og selv var jeg ikke på lista. Mye har endret seg etter det. Og det var når alt endret seg, at jeg innså at lista er artig når man tilfeldigvis klarer å heise seg litt oppover, men i bunn og grunn betyr den ikke så mye likevel. Det er i alle fall ikke noe jeg orker å bruke opp helsa mi på å strebe etter 🙂
          Kjerringa, hun koser seg nok. Gøy for henne det 😀 Det er en tid for alt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg