Ekteskap- og skilsmisse underholdning!

Det er mye mas omkring dette med ekteskap i disse dager, både privat, her på blogg og i media. Siste dagene har jeg bitt meg merke i artikler i media som omhandler hvorfor det er lurt å gifte seg. Det er overskriftene som sier at det er lurt, men når en leser artiklene så virker det ikke så gjevt likevel. I 2022 så er det lite og ingen poeng med ekteskap.

På blogg er det mye mas om bryllup og ekteskap, innlegg etter innlegg om samme greia, hehe.. og sist i helgen som var ble snuppen min og jeg spurt både «om vi ikke har tenkt å gifte oss», «om vi er gifte» og til og med ble vi spurt om vi har barn eller har tenkt på å få barn. Jeg ler som oftest!

All respekt for de som gifter seg og holder hva de lover, men dét er det ikke mange som gjør. De som faktisk holder løftene er stort sett besteforeldregenerasjonen. Altså de eldste av de eldste i samfunnet vårt i dag, og noen av deres barn, det vil si mennesker som er født på 50-tallet og før den tid.

Faktisk så trodde jeg at det er slik at halvparten av de som gifter seg, skiller seg. Jeg søkte dette opp og frem kom det at 40 prosent skiller seg, men så oppdaget jeg at dét var i 1989. Faktisk så er det langt mer enn halvparten som skiller seg i dag, og tallene bare stiger og stiger. I fjor var det 16000 ekteskap som ble inngått i Norge og 9000 skilsmisser.

Jeg har også vært gift, og siden jeg respekterer ekteskapet så tar jeg ikke den lovnaden igjen. Ekteskap er løfter, og løfter er for å holdes. Det er mitt syn på saken. Men bevares, ekteskap og skilsmisser kan være virkelig god underholdning. En gang var jeg i et bryllup, fire dager etter gikk de fra hverandre. I et annet bryllup jeg var i begynte ekteparet og slåss på bryllupsfesten. Da jeg selv giftet meg spiste vi kake etterpå, så dro jeg og min daværende på båttur, weekendtur, hvor vi bare spiste og hadde sex hele veien. Vi holdt mer enn fire dager, veldig fint var det i fire år cirka, så startet helvetet, og dét varte også noen år.

Med det sagt så har jeg her laget en liste over filmer som jeg synes er riktig gode filmer som handler om ekteskap, da mest om skilsmisser. Er det noen av disse filmene dere ikke har sett, så gjør det, veldig god underholdning, både drama, komedie, spenning og sanne historier.

01). Kramer VS Kramer

Dette er vel den ultimate skilsmissefilmen i historien. Og som tittelen antyder, er dette et rettssalsdrama som utforsker historien bak det bilde-perfekte familieportrettet. Filmen starter da Joanna etter en tid dukker opp igjen etter å ha skilt seg fra Ted og vil ha omsorgen for deres unge sønn. Filmen tar deretter publikum gjennom en rettssak og menneskehetens trengsler og kompleksitet, noe som resulterer i et solid drama og forståelig nok fikk filmen fem Oscar-priser. Glimrende skuespill av Meryl Streep og Dustin Hoffman.

02). The War of The Roses

Dette er en mørk skilsmissekomedie som i mitt hode er den råeste filmen om skilsmisse jeg kan komme på. Altså noen mener sikkert annet, men når noen nevner film og skilsmisse sammen, så er dette første filmen som faller meg inn. Storyen er en bitter morsom kamp mellom mann og kone i skilsmisse, de kjemper om hvem som får huset, bilen, hunden.. det tar heeeeelt av!! I det ene hjørnet har du Kathleen Turner som husmoren Barbara Rose, og i det andre hjørnet befinner Michael Douglas seg som advokat og ektemannen Oliver Rose. Ding, dong, let the war begin!!

03). Tina, What’s Love Got to Do with It

Dette er en biografisk dramafilm som omhandler livet og karrieren til den amerikanske superstjernen Tina Turner. Filmen skildrer de første 20 årene av hennes karriere, inkludert det stormfylte ekteskapet hennes med Ike som hun måtte skille seg fra etter årevis med fysisk mishandling og undertrykkelse. Angela Basset i rollen som Tina Turner er ikonisk!

04). Mrs Doubtfire

Denne filmen kjenner de aller fleste til, for den skiller seg virkelig ut med sin geniale rolletolkning av Robin Williams som transformerer seg fra mann til kvinne for å kunne være mer sammen med sine tre barn etter hans kone forlangte skilsmisse. Han gir seg ut for å være fru Euphagenia Doubtfire, en streng, men likevel medfølende britisk barnepike som søker jobb hos sin ekskone, og ja, han/hun får jobben! På randen av skilsmisse går han mesterlig langt for å tilbringe mer tid med barna sine og finne en måte å forsone seg med sin kone, spilt av Sally Field. Hysterisk!!

05). Falling Down

Denne filmen handler ikke særlig om selve skilsmissen, men er en medvirkende årsak til selve handlingen. Filmen handler om hvor mye et enkelt menneske presses før det bryter sammen eller gjør et opprør i sin fortvilelse. Filmen gir et bilde av de frustrasjoner som i dette tilfellet får et ekstremt utslag. Michael Douglas gjør virkelig inntrykk som den nyskilte ingeniøren William «Bill» Foster som forsøker å «dra hjem» til sin datters bursdag etter å ha forlatt bilen midt i trafikken i storbyen på årets varmeste dag. Underveis oppleves flere ubehageligheter fra mennesker han kommer i kontakt med. Dette gir ham en stadig sterkere følelse av av en ødelagt verden, vemmelse og sinne. Etter et mislykket angrep fra en gatebande kommer han i besittelse av flere våpen og disse begynner han å true folk med for å tvinge dem ut av sin vei. Han er fast bestemt til å nå frem til sin datters bursdag, men klarer samtidig ikke se hvor skremmende hans oppførsel er blitt for andre.

06). Sleeping with the Enemy

I seng med fienden ble den norske tittelen og handler om Sara som iscenesetter sin egen død for å kunne rømme fra den psykopatiske ektemannen sin. Hun rømmer og starter et nytt liv helt til ektemannen får snusen i hva hun har gjort. I Rollen som Sara ser vi Julia Roberts i sin storhetstid.

07). Joy

Denne filmen er basert på den sanne historien om Joy Mangano, en fraskilt trebarnsmor som fant opp ’Mirakelmoppen’ og som er direktør for Ingenious Designs, LLC. Vi følger hennes livsløp fra å være en kvinne som sliter for å få endene til å møtes, til så bli en suksesshistorie av dimensjoner. Mesterlig skuespill av Jennifer Laurence som Joy, og en meget inspirerende historie.

08). She-Devil

Hun-djevelen på norsk handler om husmoren Ruth som aldri hadde tenkt på seg selv som en hundjevel, hun er tobarnsmor bosatt i forstaden, tilsynelatende lykkelig. Men da mannen hennes forteller at han har et forhold til den vakre suksessforfatterinnen Mary Fisher og derfor ønsker å skille seg, da sprekker det for Ruth. Det er da ektemannen kaller henne for en hunndjevel, og for første gang tenker Ruth at det kanskje er nettopp det hun er… og da blir det gøy!! Roseanne Barr og Meryl Streep leverer!!

09). Death Becomes Her

Da ‘Døden kler henne’ som den heter på norsk ble gitt ut elsket jeg den for effektene som ble brukt, hvilket var nytt og uvanlig den gang. I tillegg likte jeg jo mørke komedier. Historien er om en kvinnelig forfatter som mister mannen sin til en venninne, de skilles og hun ender opp på et psykiatrisk sykehus. Mange år senere vender hun tilbake for å konfrontere det nå gifte ekteparet, og hun ser strålende ut ved ankomst! Her er det bare storheter i rollene, jeg nevner Goldie Hawn, Bruce Willis, Isabella Rosselini og Meryl Streep!

10). Waiting to Exhale

Denne filmen husker jeg ikke så godt i dag, jeg bare husker den var bra, at den gjorde inntrykk. ‘Kvinner i åndenød’ på norsk. En dramakomedie som handler om fire kvinner, alle krenket av mennene de stolte på, og her er spesielt én av kvinnenes skilsmissehistorie som vektlegges. Helvete har ikke noe raseri å stille opp med i forhold til en kvinne med en gassbeholder som åpner ild. Glimrende rollebesetning: Whitney Houston, Angela Bassett, Loretta Devine og Lela Rochon.

11). The First Wives Club

‘Førstekoneklubben’ er festlig. Diane Keaton, Bette Midler og Goldie Hawn spiller denne trioen av fraskilte koner som ønsker hevn etter skilsmissene. Har du ikke sett den? Se den!! Har du sett den? Se den på nytt før «Family Jewels», den uoffisielle oppfølgeren kommer på kino. Dette er en klassiker!

12) It’s Complicated

Igjen får vi se Meryl Streep som i denne filmen spiller en kvinne som skilte seg fra sin utro ektemann, som giftet seg med kvinnen han var utro med, som ikke aner at mannen hennes har en affære med sin ekskone, altså Meryl Streep. Du gjettet det – det er komplisert. Men det hele gir en feel-good, morsom kjærlighet og forholds-greie. Også er det jo Meryl Streep da, kan ikke bli feil!

13). The Misfits

‘Uten feste’ er en eldre film, et westerndrama fra 1961 i sort/hvitt. Den handler om fire mennesker som har problemer med å komme videre i livet. To kvinner, Roslyn som nylig har blitt skilt og er deprimert. Hun og venninnen Isabelle møter tilfeldigvis den aldrende cowboyen Gay, og hans venn, piloten Guido, og blir invitert med til Guidos hus. Guido forteller at huset ble bygget til hans kone, men etter at hun døde har han ikke orket å bygge det ferdig. Disse personene bestemmer seg for å bo i huset en periode, og der utvikler de et nært forhold. Altså, handlingen er nok ikke det beste med denne filmen, men jeg måtte ta den med på grunn av glimrende og jordnært skuespill, og det faktum at jeg finner disse skuespillerne veldig fascinerende. Altså vi snakker Clark Gable, Montgomery Clift, Thelma Ritter og Marilyn Monroe.

Det finnes nok flere virkelig bra skilsmisse-filmer, men disse var de jeg kom på her nå, og jeg anbefaler dem alle. Begynn nederst og se dem etter tur oppover, da blir det bare bedre og bedre. Til slutt må jeg bare takke for at du leste hele innlegget, og hvis du har noen skilsmisse-filmer og anbefale, så bruk veldig gjerne kommentarfeltet under. Takk igjen!
Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!
Følg Bunny Trash på MeWeLink!!
Følg Bunny Trash på FacebookLink!!#skilsmisse #ekteskap #klassikere #filmer #bryllup #kjærlighet #utroskap #hat #bunny #bunnytrash
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg