Det er livsviktig, men ikke SÅÅ viktig?!!

Jeg leser i Aftenposten om en 18 år gammel gutt som har gjort en oppdagelse i forbindelse med oppgaver en får som russ, altså å fullføre russeknuter. Greia er at desto flere russeknuter en utfører desto mer «anerkjennelse» får en, som da premieres med sølv- eller gulltråd på russelua.

En av disse oppgavene til denne gutten ble da å melde seg som blodgiver, som er en av oppgavene. Ved å fullføre denne oppgaven får den aktuelle russ logoen til «blodrussen» på russedrakten sin. Dette ville gutten gjøre, han ville bli en «blodruss», og satte i gang for å registrere seg som blodgiver.

På Røde Kors’ nettside hvor man kan melde seg som blodgiver, er det en egen artikkel som heter «hvem kan ikke gi blod». Der står det at en må være over 18 år, være frisk og ikke ha alvorlige sykdommer. ‘So far so good’ for gutten som er over 18 år, frisk og sykdomsfri.. så kom følgende, altså listen over hvem som ikke kan gi blod: «Menn som har hatt sex med menn siste året. Kvinner som har hatt seksuell kontakt med menn som har hatt sex med menn».

Dermed er stigmatiseringen klar, siden gutten er homofil og seksuelt aktiv, oppfyller han ikke kravene. Det heter seg at han er i risikogruppen for hiv, hepatitt og andre sykdommer som kan overføres med blod. Altså homofile kan gi blod. Vi er ikke helt ekskludert. Men da kan en ikke ha hatt sex de siste 12 månedene. Dette er jo en klar diskriminering da det på ingen måte er en nødvendighet med et års karantene og sølibat iht sex for å kunne donere friskt blod. En enkel test vil jo vise at det ikke er noe sykdom og sådan, alt blod må jo testes før det kan overføres til noen andre uansett. Så ja, dette er et «homofobisk» krav, jeg ser ingen annen grunn.

Gutten legger til at han han ikke er krenket eller såret fordi han ikke får fullføre denne russeknuten. Men at han er såret fordi han ikke får lov til å være en blodgiver med mindre han er i «sex-karantene» i et helt år.

Jeg personlig har alltid visst om dette kravet, for jeg ønsker å være blodgiver, og den gang jeg skulle registrere meg så ble jeg nektet. Jeg synes det er bak mål, men aldri laget noen videre sak ut av det. Men det betyr ikke at dette ikke er uhørt og feil. At dette ikke er diskriminerende og farlig.

I Norge er det stort behov for mange nye blodgivere hvert år, for å erstatte dem som ikke lenger kan gi blod grunnet alder, sykdom, medisinbruk eller liknende. Blodgivere er derfor livsviktige for helsetilbudet i Norge.

Blodgivere er livsviktige for helsetilbudet i Norge! Livsviktig!! Ja… Melder du deg som blodgiver gjør du derfor en viktig samfunnsinnsats. Den halvliteren blod en gir kan redde 3 liv. Dette kan en gjøre 4 ganger i året, da snakker man inntil 12 liv!

Homofile kan altså donere organer, altså være organdonor, men ikke gi blod. Selv ikke i prekære situasjoner ved sjelden blodtype, mangel på en bestemt blodtype og sådan. Selv har jeg til eksempel en blodtype som kan overføres til alle, men fordi jeg har naturlige menneskelige drifter som må tilfredsstilles så og så mange ganger gjennom året, så får jeg altså ikke lov til å bidra til å redde menneskeliv som trenger blodoverføring.

De sier de trenger blodgivere og at det er livsviktig!

Hva tenker dere om dette?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blod #blodgiver  #bunny #bunnytrash

39 kommentarer
    1. Jeg hadde ingen anelse om at homofile utelukkes som blodgivere om de er seksuelt aktive. Kanskje en regel de bør revurdere. Tror ikke HIV er like utbredt nå som tidligere? Men det er vel sånn at man kan ha HIV i kroppen en viss periode før det oppdages på blodprøver, så mulig dette er grunnen?

          1. Leste det 10 ganger, og 1 gang til nå. Så la oss si at grunnen er at det tar en viss tid før før hiv vises på blodprøver (noe som ikke er tilfelle) hvorfor skulle det bare gjelde for homofile menn? Skjønner du nå hva du skriver?

    2. Det der har eg lest om, og ja, eg har meninger om dette for hvorfor skulle det være anderledes for homofile enn for hetrofile? De kunne heller hatt en felles regel: At så lenge du har hatt SAMME sexpartner de siste 12 mnd så er det greit. Om du da har vært med en mann eller dame burdet det ikkje betydd en døyt! Hiv oppstår jo ikkje bare “Plutselig” hos en fast partner, så hvis begge parter i forholder er trofaste burde ikkje dette være et problem. Dessuten testes jo alt av blod før det blir godkjent likevel…OM de da måtte ha kastet noen liter vil de garantert gå i + om reglene endres.

      Eg har også prøvd å bli blodgiver da mitt blod er det alltid mangel av: 0-, men pga medisiner får eg ikkje gi, men eg kan være organdonor da.

      Vibbedille 😀

      1. Enig med deg med tanken, men hvorfor 12 måneder i det hele tatt? Alt blod skal og må testes, hvis landet skal hå i sølibat for å redde liv så blir det til slutt ingen liv, da er det ikke hensiktsmessig å være organdonor heller, hehe.. nei dette handler nok om noe helt annet enn de vil si høyt.

        1. De 12 mnd er jo bare for at de kan få lov å ha en regel, hvis de absolutt må 😀 Egentlig betyr det ingenting for blodet må jo testes i rauå og håve uansett 😀

          1. Exactly, så siden dette da gjelder én gruppe, på et grunnlag som ikke er underbygget, så blir dette veldig feil mener jeg. Godt noen er enig med meg i dét 😜😘

            1. Men du?? Damer kan jo OGSÅ bli smittet av Hiv, eller tar eg feil?? Hva om dama/kona til en mannlig blodgiver koser seg i halmen med ei annen dame…? Hva da da?

              Sannheten er jo at de aldri kan vite, selv om de antar at blodgiveren selv opplyser om sannheten – Det er jo en medvirkende årsak til at blodet testes så godt som det gjør.

              Bare en lite sidestory: Den ene gangen me var i Libanon måtte min svigermor har en større hjerteoperasjon, sykehuset har ikkje blodbank, ergo var det me som pårørende som måtte skaffe X-antall liter til veie før operasjonen. I første rekke var det familiemedlemmer med samme blodtype som tappet seg, etter det var det ut på gata å spør (Å nei eg tuller ikkje) Det var aldri snakk om å spørre om hvem de hadde hatt sex med det siste året, det var kun blodtypen som gjaldt. Uanstet, godt de er strenge på det her i Norge, men alvooorlig talt.

              1. Avsnitt 1: Damer blir også smittet av hiv, men ikke like like lett da damer som koser med damer ikke blir penetrert med tissemann.

                Avsnitt 2: Ja du sier noe, for her er det store mørketall sørlig blant såkalt heterofile menn som har sex med menn, de vil aldri si høyt, langt mindre dokumentere hva de bedriver når sola har gått ned.

                Avsnitt 3: ja, ikke sant.. hva om jeg er den eneste som kan gi blod der og da til den aktuelle som evt har vært i ulykke og trenger blod, det være en far, bror, sønn, datter.. whatever.

                1. Det er mange måter å bli smittet av Hiv på, så enten må de være like strenge med alle, eller ganske enkelt la vær er min mening 😀

                  Hvis ikkje vil jo for alltid en eller flere måter mennesker velger å leve på bli sett på som feil/galt(?)

                  1. Sant det du skriver. Første personen i mitt liv som fikk hiv det var i 87. Hun fikk det av sin utro ektemann. Hun kvittet seg med han og fant en ny, han hadde også fått diagnosen, ved blodoverføring. Etterhvert har det blitt mange med årene. Sprøyter, sex og you name it.. så jeg tenker at i 2022 har man, en burde ha såpass kontroll på dette med blodgivere og overføring at denne stigmatiseringen burde fjernes. I min tid ga jeg faen, ville de ikke ha blodet mitt så er ikke det min feil. Men jeg tenkte på denne 18 åringen i dag, tenåringer og unge voksne som blir fortalt at det er greit å være den man er, alle skal behandles likt, alle er like mye verdt.. han kunne nok lett følt seg mindre verdt som menneske med denne beskjeden. Jeg tenker det var hva det handlet om da han uttalte at han ble ‘trist og såret’.

    3. Ja det her er både tullete og ikke minst ugreit! Både for den som vil gi blod og den som trenger blod. Selv får jeg ikke gi grunnet sykdom. Det er greit. Men jeg har fått blodoverføring. Og for meg er det knekkende likegyldig om det blodet har hatt sex i det siste og med hvem!!!

          1. Særlig mtp at vi er i 2022 og har en statsminister som bruker opptre som gal i Oslos pride-parade på sommeren, med heiajente-dusker og sådan. Vi hadde en homofil helseminister i åtte år. Han ville bare ha Prep han, så var det greit. Det handler bare om stemmer, penger, makt – aldri om mennesker.

    4. Næmmen i jøssenavn, da.. var ikke klar over den regelen, men for meg høres det utvilsom ut som “fremmedfrykt” og hetsing over en lav sko.. skulle jaggu tru man var satt gudane veit hvor mange 10-år tilbake i tid..

      1. Det kan fir meg virke dom at vi ikke har noen i styrende makt som bryr seg om andre mennesker, det å gi blod for å redde liv. Tenk litt på dette, vi hadde en homofil helseminister i 8 år, men Mr Bent Høie ville ha Prep. Prep er en hiv-forebyggende behandling som består av at hiv-negative personer tar tabletter, enten hver dag, eller «ved behov» i perioder når man har økt risiko, for å minske risiko for hivsmitte. Veldig passende for en gift helseminister, for han har råd til å knaske Prep daglig. Og det faktum at Prep faktisk eksisterer burde jo også forlengst ha fjernet grunnlaget for at homofile eller whomever ikke har bra nok blod til å redde liv. Spesielt mtp hiv. Men som man vet så er jo dette også ubetydelig da alt donert blod testes i «hue og rævva» før det overføres til andre mennesker. Jeg tenker at flere i dag burde reagere på denne «aksepten» tenåringer og unge voksne blir fortalt, at det er greit å være homo, alle er like og har samme verdi som mennesker – jeg tviler på at denne 18 følte at han var like mye verdt som menneske som alle andre da han faktisk ville registrere seg for å gi sitt eget blod for å hjelpe andre, og fikk beskjeden at dét er ikke greit.

        1. Det er nettopp det siste her jeg også tenker – alt blodet blir jo sjekka som bare pokker, så jeg skjønner faktisk ikke greia deres. Og ja – det er faktisk syk lang vei mellom å preike aksept til faktisk å praktisere det. Stakkars han 18-åringen.. og alle andre som opplever å få egenverdien sin tråkka på på det viset der ❤

    5. Ja, og fornuften står det bra til med?
      At eg ikkje kan vera blodgjevar, grunna eitt par diagnosar, og medisinbruk, det er forståelig. At ein frisk 18åring ikkje kan vera det, grunna sex med same kjønn.
      Større sjangse for hiv liksom. Kva då med alle dei som kjøper sex av “lakkegatas Rose”? Kan ikkje hugse eg såg noko punkt om det, då eg tenkte eg skulle verta blodgjevar.
      Nå må dei snart “ta seg ei pære” og legge bort “panikkangst” sin.
      Skal dette verta ståande, må dei ta konsekvensene av haldningane sine, og nekte alle som er coronavaksinert og, då der er ein del som har utvikla hiv, som biverknad av vaksina. Likt skal vera likt.

        1. Med tanke på blodgjeving, har eg hatt grøssningar lenge.
          Heilt sidan eg las rapporten frå USA, i okt 21, om at tusener har utvikla hiv, grunna vaksinene.
          Har tenkt ein del på korleis det skal gå med blodreservane, om me får ein stor hivepedemi. Då ser det ikkje vidare lyst ut.

          1. Jeg har lest om dette, men bevist holdt meg unna den debatten, jeg må først få hodet rundt det før jeg angriper saken, for inntil videre ser jeg ikke hvordan en utvikler hiv av disse, og om så er, så burde det jo nå allerede blitt en omtalt hivpandemi, altså de fleste har jo blitt vaksinert med denne guffa, og oss andre har jo sex med disse..

            1. Skal ikkje påstå at eg skjøna alt av det eg heller, men der var gjort ei undersøkjing på det, som var omtala i eitt amerikansk medisinsk tidsskrift, med uttalelsar av ei professor i immunologi. Der var og ein tabell som synte kva vaksinar dei hadde tatt, utan at eg hugsar rekkefylgja på dei nå.
              Eg tenkjer at når seriøse, store medisinske tidsskrift publiserer det, så må der vera noko i det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg