Den kyniske baksiden ved blogging!


Tidligere toppblogger Sophie Elise (AS) og forlaget Strawberry Publishing får i disse dager straffegebyr på 500 000 kroner fra Forbrukertilsynet for skjult reklame og ulovlig e-postmarkedsføring for bokklubben «Litt Sophie».

Det er Forbrukertilsynet som har konkludert at Sophie Elise har vært «grovt uaktsom», og at hun har brutt markedsføringsloven på mange områder.

Dette medfører nå altså at hun/firma må betale en halv million kroner for overtredelsene.

Sophie Elise oppfordret sine følgerne til å klikke på linker med teksten «så venter noe veldig spennende for deg». Dette viste seg å føre leserne inn til hennes bokklubb, hvor man med en e-postadresse tilsynelatende kunne melde seg på for å få tilgang til hennes nye nettside.

Det ble ikke opplyst om at disse som klikket seg inn også kom til å motta elektroniske markedsføringshenvendelser – såkalte nyhetsbrev.

Bokklubben legges nå ned og Sophie Elise (AS) og hennes Strawberry Publishing har tre uker til å klage på vedtaket om å måtte betale 500 000 kroner i gebyrer.

Dette sier oss litt hvordan det kan bli når en først ser «lettjente» penger i reklame og markedsføring. Her er det kynismen som råder. Det er ikke noe nytt at Sophie Elise bruker umoralske og, som her, ulovlige metoder for å tjene penger. Hun startet sin bloggerkarriere med å stjele passordet til sin kusines over middels populære blogg for å gå inn der og markedsføre seg selv. Slik fikk hun seg selv inn på listene. Gjennom tiden har hun gjort mange slike «stunts».

Det var en gang hun sto og holdt tale som ambassadør for dyrevernorganisasjonen NOAH og talte mot pelsindustrien, for så rett etterpå dra på photoshoot på et nærliggende hotell og bli fotografert i angora og sølvrev. Hun kritiserte bruk av palmeolje, men solgte sådanne produkter selv. Grensen for hva som er riktig og galt flyttes mer og mer. Ingenting er uetisk, umoralsk eller kriminelt lengre – før man blir tatt for det!

Jeg siterer Sophie Elise fra hennes egen blogg:

– «Ikke kom med noe “haha tror du at du er god på markedsføring” for ja, det er jeg. Jeg har klart å bli kjent ut av soverommet mitt i Harstad, kun ved å skrive om livet mitt som egentlig ikke skilte seg fra noen andre 16-åringer på den tiden.

Det handler om image – mitt image er at jeg er provoserende, man vet aldri hva man får, jeg kjører den barbie-looken og en gang i blandt må jeg “vinne folk” tilbake igjen med innlegg om dyrevern, at jeg har vært deprimert, blitt mobba osv».

Ehh..

For meg passer det bedre å ikke drive med den slags metoder, reklame og markedsføring, En ser lett hvordan kynisme og grådighet bare vokser og vokser. Hvordan mennesker forandrer seg. Det som betydde noe da en startet å blogge betyr mindre og mindre, en får helt andre verdier, og for meg er akkurat de verdiene alt annet enn bra.

Jeg hadde selv én reklame på bloggen for mange år siden, for nettstedet «Superkul» som da solgte klær og asseccories, den fjernet jeg da jeg ikke kunne stå for den elendige servicen og dårlige kvaliteten de etterhvert fikk, og enda har i dag.

De reklamene som er her på Bunny Trash nå tilhører Egmont/blogg.no og de kan ikke jeg gjøre noe med. Selv unngår jeg så godt jeg kan å klikke på blogginnlegg som er merket med reklame, og jeg ser andre bloggere som bedriver snikreklame innimellom (linker til reklame som en tjener på selv for familie/venners bedrifter og salgsteder, og ikke merket som reklame). Jeg synes ikke noe om det, men dem om det. Ikke min vei å gå!

Jeg liker de verdier jeg er innehaver av i dag, og tenker fortsette med det. Jeg er veldig forsiktig med å begi meg inn i sådan kynisk bransje. Jeg tenker det er farlig for bloggere, bare legg merke til hvor opptatt man er av listeplasseringer og antall lesere. En passer på å poste innleggene sine til bestemte tider, deler egne innlegg flere steder på sosiale media, bruker clickbait overskrifter, spesielle bilder og andre virkemidler.

Tenk når det blir snakk om penger, og en kan bruke samme typer triks og metoder for å øke omsetningen. Bli dristigere i metodene og mer kynisk. Jeg sier ikke at alle faller inn på de umoralske, uetiske, kyniske og grådige stier, jeg bare mener at vi ikke trenger det, vi trenger faktisk ikke flere pengegriske kynikere, masse vil ha mer, men hvorfor skal man grafse til seg så grådig mye mer enn en trenger?!

Til helvete med stolthet og integritet!!


Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogg #blogging #blogger #sophieelise #strawberrypublishing #forbrukertilsynet #markedsføring #markedsføringsloven #littsophie #nyhetsbrev #pr #superkul #egmont #stolthet #kynisme #integritet #verdier #penger #moneytalks #bunnytrash

12 kommentarer
      1. Ja, omtalt som «grovt uaktsom». Etter alt jeg vet om denne jenta så var det vel ikke like mye uaktsomt som det var bevisst. Men men.. sånn er det å la seg lede inn på feil sti, blir som narkotika, klarer ikke la være..

    1. Klapper igjen for orda dine. Og enda med slike holdninger har du kommet så høyt, det er bra. Jeg skal innrømme at jeg syns det var artig da jeg her dagen kom så høyt som jeg aldri hadde vært. Men det er ikke derfor jeg blogger. Heldigvis er det mange som blogger pga. lyst og ikke klikk, jeg liker best å lese de bloggene. Tror faktisk SE har råd til å betal den bota. Penger er forresten en dårlig verdi på et godt liv.

      1. Jeg har blogget i mange år, alltid av samme grunner, belyse problematikk i dagens samfunn, få ut budskap og bedrive egenterapi. Å føre en slags dagbok var starten på det hele, selvterapeutisk. Jeg fulgte ikke særlig med listene eller lesertall, jeg bare delte. Nå siste tiden har jeg begynt å lese en del faste blogger, letteste måten å klikke seg inn er via topplisten. Slik får jeg nå plutselig i nyere tid med meg listeplasseringer og lesertall, og det er jo ikke til å legge skjul på at bloggere er opptatt av dette.

    2. Nei, ikke rart. Artig å se at folk ønsker å lese. Las ingen kunne en like godt bare skrive uten å dele. Jeg føler jeg lære mye her, både i den ene og andre retninga. Liker å få ny kunnskap og nye vinklinger inn i hodet. 🙂

      1. Da er vi 2 i det minste 😜 hyggelig at du kommenterer og kommer med innspill, det liker jeg. Prekas igjen snart når den ene av oss besøker den andre 😜 riktig god natt til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg