Den ekstremt norske høfligheten 😂

Denne artikkelen fra VG var det første jeg fikk med meg fra omverdenen i dag, første dag i dette nye nye året 2022. Det ble riktignok postet av VG i går på selve nyttårsaften, så da får man jo fremlagt hvordan dette nye året skal bli.

Sett dere tilbake i godstolen nå og les hva Sanna Päivikki Sarromaa, en finsk historielektor, sosiolog og forfatter skriver. Dette er en kvinne som tatt doktorgrad i sosiologi i temaet kjønnsforskning og har vært postdoc på Høgskolen i Lillehammer. En skulle tro at en sådan dame skulle være både oppegående og intelligent, men så må det jo sies at hun har vært lokalpolitiker for Oppland Venstre, mer om det kommer lengre ned, men først et utdrag hva hun kom ut med i gårdagens VG:

«Bare tenk på de uvaksinerte. De er noen jævla kremidioter som hadde fortjent å stå i gapestokk på alle offentlige torg rundt omkring i landet i hele januar, påfulgt av lett, men likevel passe smertefull, juling, men det sier ikke nordmenn. Det hadde jo ikke vært høflig. Det er viktigere å være hyggelig enn ærlig. Så istedenfor fortjent filleristing oppfordres antivaksinere bare pent og pyntelig til å vaksinere seg. Det er ingen som forteller dem det de burde høre. Jeg fikk en tekstmelding fra en venninne i julen: «Jeg har en venninne som ikke er vaksinert. Hva gjør jeg nå?» Jeg svarte at hun måtte si til venninnen si at hun var en tykk og dum ku. Det gjorde hun garantert ikke».

Altså, dette får VG seg til å sette på trykk! Hva gir dere meg? Det blir som jeg var innom i mitt forrige innlegg, hvor ble det av «vær varsom»-plakaten hvor det uttrykkelig står at «Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep!»?

Link: Den ekstremt norske høfligheten (VG)

En annen ting, å komme med disse uttalelsene og all den dumhet og ondskap er én ting, men dette er en sosiolog som mener nordmenn er for høflige. Altså, hver dag nå i nesten alle media hetses og hates uvaksinerte, kommentarfeltene i sosiale media koker over med kommentarer som «håper de får covid og dør», «monstre», «drapsmenn», «foliehatter» og «konspirasjonsteoretikere» for å nevne noe. Og da mener dette utysket av en kvinne å ytre at nordmenn må bli verre, nordmenn er ikke ufine og ondskapsfulle nok!! Hun mener man skal kalle vennene sine for tykke og dumme kyr hvis man ikke har samme meninger og gjør som befalt?!

Dette hatet som trykkes i media hver dag, det er ikke bra. Ingen kan si at det er bra. Nå må folk begynne å våkne og si imot dette folket, bloggere, medmennsker, fornuftige må begynne å skrive leserinnlegg selv til alle media, blogge, skrive statuser på Facebook og MeWe at nå er det nok. Dette hatet, metodene som brukes iht vaksinering, det er verre enn noe virus, og ødelegger mer enn C19 noengang kommer til å gjøre her til lands.

Og til slutt vil jeg påpeke at uttalelsene fra denne damen viser veldig godt hva slags mennesker en har med å gjøre når det gjelder hatspredning mot uvaksinerte her til lands. Jeg nevnte at denne dama har vært Venstre-politiker. Har vært, for hun trakk seg i 2015. Ikke fordi hun sluttet å støtte partiets politikk, nei fordi hun bedrev mobbing av en gutt med Downs Syndrom og autisme. En andreklassing, en 7 år gammel gutt med utfordringer, på en skole i Lillehammer. Hun ville ha han fjernet fra sin klasse på grunn av hans diagnoser. Gutten deltok i undervisning på egne premisser og tok tidvis del i undervisning og ble sosialisert med andre barn og i samfunnet. Hun ville ha han fjernet, ekskludert.

Disse nordmennene som hun mener i dag er for høflige, som jeg er sterkt uenig i, de viste mer lagånd i 2015 enn vi gjør i dag etter 2 år med pandemi. I 2015 stilte folk mer opp for hverandre og var sterkt imot stigmatisering, ekskludering og hat mot andre gode uskyldige mennesker i samfunnet. Folk sa ifra, de sa dette var ikke greit av dette kvinnemennesket. Og det var så mange som sa ifra at hun taklet det ikke og trakk seg fra sitt verv i Venstre. Nå ser hun at nordmenn er blitt mer hatefulle og ondskapsfulle, og med det benytter hun sine sjanser til å skrive ting som dette i landets største avis.

Er det slik som dette vi vil ha det?

Jeg lener meg litt mer til hva Fredrik Solvang, en bra mann, programleder i «Debatten» på NRK skrev på sosiale media i går:

«2022 håper jeg blir året da vi kun må delta i virkemidler mot koronaen som er vitenskapelig fundert – snarere enn å bli utsatt for generelle forbud og nedstengninger uten at man vet hva effekten av hvert enkelt tiltak er.

I 2022 håper jeg vi kan få en ærlig diskusjon om hva endemålet for pandemihånderingen skal være – heller enn at trusselen om stadig nye bølger overdøver de store og langsiktige spørsmålene. 2022 må bli året for håp!

Og så syns jeg alle skal satse på at 2022 blir året da vi var litt snillere med hverandre enn vi var i året som har gått.

Godt nyttår! 💫»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#sannasarromaa #vg #vaksinert #uvaksinert #fredriksolvang #nyttår #bunnytrash

18 kommentarer
    1. Godt nytt år, Bunnytrash!
      Jeg tror ikke folk blir motivert til å vaksinere seg av å bli kalt dumme kyr, og som du skriver leser man kommentarfeltene og hvordan folk som ikke er vaksinert blir omtalt er ikke høflighet det første ordet jeg tenker på.
      Som du vet mener jeg folk bør vaksinere seg.
      Samtidig er jeg glad vi ikke har vaksine-tvang. Jeg ville ikke like å bo i et land hvor myndighetene kunne sprøyte medikamenter i innbyggerne med tvang.

      1. Heisann og godt nyttår til deg, virker som om vi er enige her om metodene som brukes, jeg finner det faktisk ganske avskyelig. Og jeg har enda filmen i hodet av militæret i Australia som legger aboriginerne i bakken og tvangsinjiserer dem. Vaksiner har jeg tatt mange av og fler blir det vel, men da godkjente vaksiner. Takk for titten og innspill 😊

    2. Dette var jammen lavmål- tenk at de har latt det stå på trykk i VG! Vi må heve oss over slikt hat- det er nestekjærlighet og varme vi må spre nå. Å ta vare på hverandre ❤ Godt nyttår 🇧🇻

      1. Det er lavmål i media hver dag, vanskelig å heve seg over synes jeg, sliter litt med hvor mye hat det faktisk er. Men det hatet endrer ikke min avgjørelse, jeg tar ikke noen ikke-godkjente vaksiner for å slippe bli hatet, for da finner de bare noe nytt å hate meg for. Har levd et liv, vet hvordan denslags mennesker fungerer. Så om jeg ikke greier heve meg over, så kan jeg heller velge å bare ha med ordentlige mennesker å gjøre, slike som kommer med gode ord som du her nå gjorde 🥰

    3. Jeg synes det er komisk at enkelte kaller Sarromaa for en «samfunnsdebattant».

      Med sin bruk av sarkasme sørger hun selv effektivt for at temaet hun mener noe om drukner.

      Klarer ikke helt å forstå det voldsomme fokuset på uvaksinerte. I Norge er vaksineringsgraden høy. Du blir nå smittebærer og potensielt sjuk om du er aldri så mye vaksinert.

      Er det sånn at enkelte bare må ha en syndebukk for å dempe egen frustrasjon?

      Slutter meg til ønsket ditt jeg. Må 2022 bli et år hvor vi kan være snillere mot hverandre 🤗

      1. Jeg synes hun er ufyselig jeg, som om det ikke er ille nok så måtte hun komme med noe slikt. Etter sommeren og til nå har magen min vrengt seg så mange ganger at den minner om en tørketrommel. Ja, ordene til Fredrik Solvang var straks mye bedre, men jeg tror dessverre ikke at man blir snillere med hverandre i 2022, så for egen del så vil det nok handle mer om hvem jeg vil omgås, for innimellom alt så er det noen bra folk 🥰

    4. Hear, hear!

      Å benytte hersketeknikk og ukvemsord for å være synlig i en debatt er ikke konstruktivt!

      Debattanten driter bare seg selv it, PG ikke de han/hun/hen angriper.

      Og du, riktig godt nyttår! 🥂💫🌟

      1. Fungerer ikke på meg ihvertfall å bli kalt for en dum tykk ku 😂 men det jeg finner verst er at media og folk mener dette er greit. Nå har vi i mange år, hele mitt liv faktisk jobbet mot mobbing, mot stigmatisering, homohets og rasisme, dette er jo samme greia. Og VG er jo ikke en blogg akkurat… dette fyrer oppunder, VGs lesere kaster seg på… men igjen, det leder ikke uvaksinerte til vaksinering å bli kalt dumme kyr, så dette fikk jo bare motsatt effekt. Anyways, takk og riktig godt nyttår til deg og dine oxo 🥰

    5. Har ikke vi et land hvor frihet og valg er en av nøkkelordene. Det er opp til hver og en hva de vil gjøre med sitt liv, at slikt kommer på trykk er flaut, rein skjær mobbing av menneskers valg. Det er jo helt på jordet spør du meg. Æsj og fy!

      Ha en fin dag da BT❤

        1. 👍 Nei, beklager den der. Ei ku har meir forstand, og høgare læreevne enn den megga. Dette kan eg seia ut i frå å ha jobba som dreng/avløysar.
          Det endatil det påstås at dyr ikkje har evne til rasjonell tankegang.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg