De ble koronadumpet – ikke kapasitet nok!

I dag ser jeg nok en gang at det popper opp artikler om hvor dårlig kjæledyr behandles her til lands. Jeg får så vondt i meg av denne bedritne adferden folk holder på med. Jeg begriper ikke at det aldri skrives om mennesker som blir bøtelagt eller fengslet for dyremishandling. Hvor blir de artiklene av? Er det virkelig ingen som blir straffet for disse handlingene som det tydeligvis er et bredt omfang av? Ingen kan fortelle meg at man ikke får med seg at naboen har skaffet seg hund eller katt, og så plutselig er dyret bare borte! Er det ingen som stiller spørsmål? Er det så utrolig få nordmenn som bryr seg?

Dyrebeskyttelsen melder om at rekordmange nå kvitter seg med kjæledyrene sine. Så med andre ord så øker rekorden hele tiden nå, fordi jeg har tatt dette opp flere ganger de siste par årene. Jeg har advart mot å skaffe seg kjæledyr kun fordi man er i lockdown og ikke får reise. Jeg så dette komme. Foreningen for omplassering av dyr (FOD) har hatt en veldig hektisk sommer. De får inn så mange dyr at de sliter med å ta seg av alle sammen, ikke bare sliter, de har rett og slett ikke mulighet, faktisk ikke kapasitet nok.

Dyrebeskyttelsen mener det er de såkalte coronadyrene som nå dumpes. Javel, det er nå faktisk jeg helt overbevist om at det er. Dumping av kjæledyr har alltid forekommet, så dårlig moral, så stygg adferd har mange, vi vet dette. Men at rekord etter rekord etter rekord settes nå viser meg at nordmenn er langt verre enn jeg trodde. Fy faen altså, men jeg vil påpeke at det er ikke bare de som dumper dyrene som er dritsekker her, de som sitter og ser på og vet om dette er da vitterlig like medskyldige.

Dyr ble skaffet under pandemien, da folk levde sitt liv med hjemmekontor, ikke kunne reise utenlands, det var lite hytteturer og i det hele tatt. I den bobla passet det perfekt for mange med en hund eller en katt. Tenk så koselig å ha en katt smygende langs leggene under video-møte med kollegene. Jeg vet at noen så økonomisk gevinst i dette og begynte avle dyr.

Og nå når verden har åpnet opp, passer det ikke like bra med et dyr som sitter hjemme og venter på tur, stell, mat og kos. Nå vil disse samme folkene oppleve livet, for nå er mulighetene tilbake. Løsningen blir da å omplassere, og når det ikke går så blir dyrene dumpet. Noen forsøker ikke engang å omplassere dyrene, bare dumper dem rett og slett. Kjører dem til skogs og etterlater dem. Noen dreper dem, og ikke på en human måte heller, men torturerer dem til døde. Ei venninne fant nylig tre kattunger knyttet inn i en plastpose. Hva faen??!!

Dyrene som blir omplassert kjenner ikke til et annet liv enn hos familien sin. Noen er ganske bortskjemt med kos og oppmerksomhet også, for de har vært vant til at noen er hjemme sammen med dem hele dagen. Så plutselig passer det ikke disse menneskene lenger, og de setter seg i bilen og leverer kjæledyret sitt på omplassering. Det er som om det er ting, og ikke dyr, ingen forståelse av at dette er levende dyr med følelser som ikke skjønner. Jeg vet ikke om dyr som er mer elskelige og fulle av kjærlighet som hunder, de gjør alt for deg, fortjener de å bli spadd bort som møkk?

Ingen kan spå fremtiden, men noe vet vi, vi har alltid visst at vi ikke kunne sitte i lockdown i all framtid, vi vet at det hadde bare ikke gått. Så da sier det seg selv at en dag er det tilbake i jobb, hjemmekontoret opphører og en må bevege seg mellom hjem og arbeidsplassens kontorer. En vet at innimellom bli det overtid, noen ganger må man på kurs og reiser. Ut på byen i helgene og i det hele tatt. Dette er ingen unnskyldning «det var jo pandemi, men nå er hverdagen tilbake», makan til patetisk unnskyldning. Ansvaret er for alltid, hele livet til kjæledyret. Jeg har to hunder, det heter seg at de lever i snitt i 14 år, og om dem lever i 20 år så er det mitt ansvar i 20 år.

Mye kan skje i et liv, og det er ikke alltid et kjæledyr kan bli med på hele ferden, jeg ser den. Noen som dør, blir alvorlig syk, altså alvorlige tilfeller, og dersom noen ikke kan gi kjæledyret sitt den omsorgen det fortjener, så er omplassering et fint alternativ, men det er like forbanna ens ansvar å finne dyret et trygt og godt hjem da. Å bare stikke fra ansvaret, da er du dritsekk da, et skikkelig egoistisk bedritent rasshøl vil jeg si. Rett fra levra!

Og disse som går enda lenger, setter kjæledyret som jeg nevnte tidligere, setter dyret ut i skogen og reiser fra det. Noen har kastet dyr over gjerdet hos dyrebeskyttelsen og andre som jobber for å ta vare på dyr, og noen har dumpet dyrene dine i ei elv, og som nevnt, kattunger funnet innknyttet i plastpose. Disse menneskene burde fanges opp og registreres, settes i gapestokk, bøtelegges og eventuelt fengsles. Straff ER på sin plass!! Vi snakker mishandling, tortur og drap faktisk!

Det er ikke nok å si at disse menneskene bør skamme seg og be om at de aldri skaffer seg kjæledyr igjen. Dette er ikke akseptabelt, og som jeg nevnte lengre opp, jeg har ingen tro på at folk ikke får med seg hvem som begår disse handlingene. Hvis du sitter og vet om at folk har en bruk- og kast mentalitet når det kommer til dyr, så forventer jeg at du handler. Hvis du vet om noen som har dumpet dyr, kjørt dem til skogs og denslags, og det som verre er. Finn dyrene, anmeld rasshølene, ikke sitt der og lat som om dette ikke angår deg, for dét gjør det så absolutt!!

Takk for at du leste!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#katt #hund #kjæledyr #dyr #ansvar #dumping #omplassering #dyrebeskyttelsen #fod #politi#anmeldelse #dyrevelferd #kjærlighet #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Eg tenkjer det burde vore påbudt å chippe kjæledyr, slik at dei som dumpa dei automatisk vart funnet, og gitt nokre gedigne bøter.
      Då ville iallefall slike folk tenkt seg om meir enn ein gong, før dei anskaffa seg dyr.
      Ellers kunne ei passande straff vore å verta fløge inn i ein fjellheim, og etterlatt der utan hjelpemidler, og beskjed om å klare seg sjølv.

      1. Ja, det skulle vært påbud med chipping, krav til hundekurs (også for andre dyr) som skal bestås for å ha lov til å ha disse. Det burde være sertifikat for å kunne ha dyr, og de som da har dyr ulovlig bør bli straffet med kraftige bøter.

    2. Folk er altså så inderlig tette! Jeg vet at det var ekstremt mange som kjøpte kjæledyr under pandemien, men at så mange kan være så idioter at de tror de ikke trenger å ha dem lenger nå….. helt utrolig! En hund eller katt har man så lenge den finnes på jorda – en må jo bruke hue FØR en handler…..! Takk for at du tar det opp!

      1. Jeg blir så forbanna, jeg klikka på ei jeg kjenner da hun tidlig i pandemien så sitt snitt å begynne avle på hvite katter, for slike var det helt sikkert mange som ville ha når dem bare måtte være hjemme. Hun hadde jo rett, men allerede den gang var dyrehospitalene fulle. Det er for mange katter, man kan heller stille opp med et hjem fir katter som trenger det, fremfor å være direkte årsak til et økende og tragisk problem.

    3. Uansett hva slags dyr en skaffer seg har en ansvar for det resten av livet til dyret! Jeg mener ikke at vi burde ta opp igjen tradisjonen med offentlig gapestokk, men jeg tror det hadde oppdragende effekt i sin tid? 😇

    4. Dette er grusomt. Hva feiler det folk? Nylig har to voksne menn drept svaner i stavanger sentrum. Torturerte dem til døden. Hva feiler det folk? Stakkars forsvarsløse dyrene

    5. Orket faktisk ikke lese om hva folk presterer å gjøre mot dyrene sine, blir kvalm og veldig trist av hva enkelte umennesker får seg til å gjøre. De fortjener et langt opphold på glattcelle. Selv ser jeg på min hund, som jeg tilbringer alle timene og dagene sammens med året rundt, som min aller beste venn, hos ham finner jeg ekte glede, trofasthet og har vel også utviklet en gjensidig avhengighet. Forøvrig mener jeg enkelte mennesker er de verste skapninger som er å oppdrive på denne jorden, Ja dyr har instinkter og i naturen gjør de det de må, for å overleve. Men de kan ikke måle seg, mot enkelte menneskers ubeskrivelige ondskap.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg