Da ble det slik da – noe må gjøres!

Det måtte bare bli slik. Ganske nylig egentlig gjorde jeg noen observasjoner som jeg stilte spørsmål ved. Som noen har fått med seg at jeg har blitt mer og mer opptatt av å trekke flere lesere til blogg, men det er jo ikke noe jeg alene kan gjøre. For hva jeg skriver om har jo tydelig en begrensning hva interesse angår, og det samme gjelder vel enhver aktiv blogger på plattformen. Vi er ukjente, vi er amatører, vi har ingen bakgrunn fra reality-tv, så hva hverdagslivet vårt angår så har vel egentlig ikke dét noen interesse for noen utenom bekjentskaper. Ukjente bloggere kan egentlig bare poste disse innleggene på FB og insta der en har vennelister med folk som bryr seg. Altså hvorfor skal jeg lese bloggen til «whomever» om hva vedkommende har på brødskiva, hvor vedkommende går turen sin, og hvilke blomster vedkommende har i hagen? Sorry folks, dette er FB/Insta-materiale!

Jeg søker oppmerksomhet rundt dette å ta opp ting som betyr noe. Altså det trenger ikke være krig, islam og pandemi. Det trenger ikke være hvert eneste innlegg. Når en oppnår en del følgere på bloggen, så passer det seg med noen innlegg fra hverdagslivet også. For mange som følger en blogg følger bloggeren også og har ofte lyst å bli litt kjent med hvem personen bak er. Men for å komme dit så tenker jeg at en må ha annet å formidle enn utelukkende ting som ingen andre enn en selv og bekjente har interesse av.

Jeg leste et innlegg som «Solliv» postet, som heter «Plast», jeg ville kalt innlegget «Fretex», men innlegget er bra, det gir mening, har et budskap, og det budskapet burde deles. Ideen om at Fretex selv bistår med feks tøyposer eller annet miljøvennlig materiale burde virkelig få oppmerksomhet. At man kan hente disse inne på Fretex for å pakke klær i som man skal levere på Fretex. Fremfor at man pakker i plast som Fretex selv river opp og ikke kan gjøre noe mer med. Helt teit at man hver dag skal snakke om miljø og klima, så ser man en gjenbruksbutikk bedrive plastoppsamling.

Det er å gjøre oppmerksom på, belyse, skape debatt om ting som betyr noe, det er hva jeg tenker kan gjøre blogg levende. Ta dere en tur innom «Solliv» sin blogg og les «Plast».

Grunnen til at forsidebildet på dette innlegget er venflon? Jo, det skal jeg si dere.. Jeg reagerte nylig på en blogger som over en uke postet innlegg etter innlegg med venflon, munnbleie, sykehuskostymer og drama. Jeg snakker fire-fem innlegg hver dag. Virkelig melke situasjonen for alt den var verdt. Dramaoverskrifter a la Will Smith og Chris Rock! Jeg måtte jo bemerke dette, jeg er Bunny, hvilket medførte at jeg fikk en kommentar fra langtidsblogger «Vibbedille» som fortalte meg om sine observasjoner. Venflonbilder har blitt brukt av mange for klikk og likes. Det funker der og da, som sukker, det gir et raskt «rush» og så går det over. Det er for egen oppmerksomhet, ikke for å gi leserne noe, ikke for å bygge plattformen. Kun for egne lesertall den dagen.

I dag søkte jeg opp fenomenet, og ja venflonbilder har blitt brukt masse av bloggere gjennom tiden. Jeg la også merke til at de bloggere som er gjengangere på bruken er bloggere jeg flere ganger selv har reagert på de clickbait-metoder de har prøvd ut. Joda, clickbait fungerer, rett til topps, og like kjapt nedover igjen, hehe.. Altså clickbait har liten hensikt for bloggere som meg eller «whomever», tusen sidevisninger opp i dag, tusen sidevisninger ned i morgen, et «rush», sukker! For bloggere som virkelig har opparbeidet seg følgere, som Sophie Elise i sin tid, Mamman til Michelle og Kokkejævel, da funker clickbaits – et bilde av venflon eller syk baby holder en på topp i dagesvis, for det er jo mange titalls tusen som skal innom å se hva dette handler om. Bare litt kjendisstatus så må jo alle bry seg. Ikke sant?

At jeg ikke selv har klikket særdeles på slike innlegg er fordi jeg, som «Vibbedille» har hatt venflon så mange ganger at det faktisk er en naturlig greie for oss. Det er ikke noe drama, i de fleste tilfeller ikke i alle fall. Altså, det trenger ikke handle om noe mer enn at en trengte en liten dose antibiotika. Men noen må altså, SE HER, SE HER, stakkars meg, buhuu, dette gjør vondt altså, hvis jeg dør av dette blir jeg forbanna!! Det må sies, jeg har lagt ut innlegg fra sykehus og sådan jeg også, men å melke det med fire-fem innlegg hver dag kommer jeg aldri til å gjøre. Men et clickbait innimellom for å rette fokus på noe jeg mener er viktig eller for en god sak, som her og nå, det kan jeg finne på.

Det gagner hverken meg som blogger, eller plattformen å bedrive ustanselige clickbaits og det å hele tiden skulle være i sentrum av oppmerksomhet for egen vinning i form av sidevisninger og plassering på en liste. Som jeg nevnte for ikke lenge siden så ønsker jeg heller å være nummer 69 på en bloggliste med noen tusen følgere som leser fordi jeg har noe seriøst å by på, enn å ligge nummer 3 på lista med noen tusen sidevisninger fordi folk er nysgjerrige på venflon, munnbind og koronavaksine.

Det så jeg også nylig, bilde av sprøyte. Vedkommende hadde tatt tredje dose mRNA. Men faen da, who gives a.. ikke jeg. Synes det bare er trist, og det gir meg assosiasjoner til min egen fortid som narkoman og den tids sprøytebruk. Å hele tiden, nå snakker jeg ikke om å bare nevne, men å hele tiden måtte fremme sine medisiner, og å lage sak av at en tar mRNA som en ikke aner konsekvensene av, minner meg om avhengighet, det minner meg om venner jeg har mistet til rus og overdoser, og det er slett ikke få skal jeg si dere. Og jeg trenger ikke bruke det på den måten, men jeg kan helt klart være åpen om min fortid, snakke rus og rusproblematikk. Det mener jeg faktisk folk bør!

Men det er som et gammelt innlegg fra i fjor sommer hvor «Vibbedille» skriver: «Galskap og Sykdom – det selger!».

Men jeg vil påpeke, det funker bare der og da..

Ja, nok et langt innlegg fra meg. Jeg trengte tankeadspredningen. Og poenget mitt er at jeg ønsker mer oppmerksomhet rundt blogg, men ikke i form av «sukker», egoistiske «tripper»og «rush» for den enkelte, men at seriøse aktører på blogg trår litt til og kommer med noe som betyr noe for samfunnet. Altså bloggsamfunnet, samfunnet der ute, lokalsamfunnet, verdenssamfunnet! For dine barn, for framtiden, altså for noen andre enn bare deg selv!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogg #blogging #bloggere #plattform #lesere #blogginnlegg #vibbedille #solliv #bringblogback #bunny #bunnytrash

42 kommentarer
    1. Det er sånn man får oppmerksomhet. Man legger ut at man er syk, folk klikker seg inn, leser og tenker stakkars og så må man gjøre det samme de neste dagene. Nå vet ikke jeg helt hvem blogger det er snakk om men jeg tenker at det er for mange viktig å være på topplisten koste hva det koste vil.

      1. Det er sant det du skriver, heldigvis er det ikke mange, var kanskje det før i tiden, i dag er det bare én eller to. Det er helt sinnsvakt å observere, i dag trenger en jo ikke mer enn 50 sidevisninger for å være inne på topplisten.

    2. Eneste grunnen til at jeg klikket på innlegget var venflonen. Ikke fordi jeg pleier å reagere på slike innlegg. Som du skriver, som regel er det ren clickbait. Nei, jeg klikket fordi det var deg og venflon. Du pleier liksom ikke bruke slike virkemidler for å dra lesere til bloggen din.
      Ellers er jeg enig i deg med at blogg som plattform har mulighet til å bli noe mer enn bare å dele innlegg om de super-nære ting.
      Men folk må få poste det de vil.

      1. Jo, men du hadde helt sikkert klikket inn om det var Mamma til Vesla, Solliv, Gryende, Geriatriks og Kokken om han hadde vært her, sant? Ikke BARE fordi det var meg 😜 og selvsagt må folk få poste hva de vil, det har jeg presisert flere ganger, men det hadde jo vært morsomt om noen tok utfordringen, for det ligger jo en utfordring mellom linjene her 🤷🏽‍♂️

        1. Nei, jeg hadde IKKE klikket om Kokken hadde postet et slikt bilde.
          Ja, hvis Solliv, eller noen av de jeg følger hadde gjort det – Solliv poster ikke slike bilder for å få klikk. Grynende… avhengig av hva overskriften var. Geriatriks og Mamman til, Vesla er jeg bare sporadisk innom. så overhode ikke sikkert.
          Jeg har mange innlegg som ikke handler om blomster eller fotturer. Og ja, jeg er enig med deg i at et hadde vært gøy om flere tok utfordringen.

    3. Det plastinnlegget til Solliv er tankevekkende. Det er en sak som engasjerer meg. Og jeg synes faktisk at det er bra sånn for min egen sjelefred også at plast ble en uting å bruke. For det er mye behageligere å bære tunge varer i en tøypose enn i en plastpose.
      Men ja, clickbaits klikker jeg sjelden inn på. Det er noe som sier meg at dette nok bare er tull. Og venefloner er jo blitt en vane å ha selv. Så det trekker ikke så veldig. Med mindre det er noen jeg bryr meg om da, som jeg følger 🙂
      Noen ganger, når jeg er for dårlig til å åpne en blogg og lese den, så blar jeg ofte gjennom dagens blogginnlegg, og leser overskriftene og ser på bildet som følger innlegget. Så får jeg i alle fall bittelitt blogg, selv om jeg ikke makter hele pakken 🙂 Men stort sett foretrekker jeg å lese hele innleggene, og gjerne kommentere litt også 🙂 Og hvis det da er en clickbait jeg går på, som gjerne ikke engang har noe særlig med selve innholdet å gjøre, da blir jeg faktisk litt sur. For da har det tatt opp tid og energi jeg kunne brukt på en annen blogg 🙂

      1. Haha, jeg blir også «litt» sur, men siden jeg er Bunny så hopper jeg over de som lurer meg, som straff, og munnbleie/venflon/vaksine-blogger boikotter jeg 😜😂

    4. ÅÅåå Du Bunny du Bunny! DU Har irritert meg i dag *ler*
      Eg har vært på farten i absolutt heeele dag, nettopp satt meg etter at eg avsluttet dagen med å bake 2 kaker, eller 3 da for den ene tømte eg i do!! Vel vel, grunnen til irritasjonen har vært: Når eg er ute å fyker eller spinner rundt på kjøkkenet så leser eg bare på mobilen inni mellom , liker ikkje å kommentere fra mobilen – Må sitte med tastaturet for da har eg kontrollen. Likte godt de 2 siste innleggene dine og eg hadde mye på hjertet egentlig, nå er eg bare sliten og klarer ikkje helt samle 2 tanker, men du har rett i det du skriver. Når eg så venflonbildet tenkte eg med én gang: “Shit! Nå er Bunny forbanna!”

      Ok, der durte mobilen og siste kaka er ferdig, må røre en gul krem så er det kwell!
      Kos deg slik du kan best og nyt fredagen, eller??? Er det lørdag i Drammen i dag?

      Klem Vibbedille 😀

      1. Haha.. ikke forbanna, men hadde et anfall i går, som vedvarte. Innleggene i dag er vel mest en konsekvens av anfallet. Men samtidig så følte jeg at noen ting må sies likevel. Kunne jo kommentert i et par blogger istedet for å skrive blogginnlegg om hva jeg har på hjertet. Men av tidligere erfaring så vet jeg at de kommentarene kan det ta fem uker å få svar på, eller aldri. Kan du skjønne at noen som poster 5 innlegg daglig ikke kan svare på kommentarer? Synes det er utidig. Anyways, håper noen tar til seg utfordringen som ligger mellom linjene i innleggene mine 😜 Fredag i dag og veldig LØRDAG i morgen 🤪 klem Bunny

    5. Husker du at jeg snakket om å legge inn et fast tema her i bloggen min. Det var nettopp pga ting som du skriver her, ta opp noe, si min mening, snakke om ting som engasjerer. Jeg syns det er gøy og det er mye som engasjerer meg, men i det siste har det vært SÅ mye alle dager at jeg har ikke fått begynt å tenke på det riktig enda. 🤗

      Nå gleder jeg meg til å bli ferdig, ha litt mer tid og ta din utfordring så godt jeg kan🥰

    6. Du må ikkje bruke slike bileter. Iallefall ikkje saman med ei slik overskrift.
      Eg vart seriøst bekymra for at du hadde havna på sjukehus, med ein eller annan alvorleg diagnose. Du skremde rett og slett vatnet av meg.

    7. Sitter her i natt og leser Bunny jeg…
      Det Fretex greiene irriterer meg – noe så teit med alle de plastposene!
      Får nok jobbe mer med den saken!
      God natt…

    8. Jeg ser stadig nye bloggere popper opp, som skriver om sminke og turer og nyinnkjøp og dette har jeg gjort i dag. Og jeg kan virkelig ikke forstå at det er dette som trekker folk (som ikke kjenner vedkommende) til å lese hundrevis av slike blogger?? Og jeg er så enig med deg ang clickbaits og “stakkars meg” -innlegg, jeg kan virkelig ikke begripe at så mange gidder å trykke seg inn?
      Jeg savner mer substans og mening, ja noe som betyr noe, som får meg til å tenke. Jeg liker nemlig å tenke selv! 😉 Jeg liker å bli litt uenig, eller å føle meg veldig enig i noe som kanskje er politisk ukorrekt.
      Og innlegget til Solliv om plast, skal jeg så absolutt sjekke ut! Takk for tips.

      1. Disse sminkebloggene trekker de folk? Da er det andre steder enn her på blogg.no, for jeg tror faktisk ikke vi har noen slike på topp 20 engang. Men der er et par «stakkars meg». «Solliv» er en jordnær blogg.

        1. Nei, det er ikke sikkert at det er så mange på Blogg.no som skriver om akkurat sminke lenger. Men på Miniblogg er det flere bloggere som, av og til, trekker litt lesere med “den slags”. Eller, jeg vet det ikke heeelt sikkert da, fordi jeg bare leser overskriften (som indikerer det) og ikke gidder å trykke på.

          1. Bra du ikke klikker på de, når man omsider er kvitt rosabloggerne så skal vi ikke ha en ny gjeng av dem, vi trenger substans, meninger, innhold og variasjon!

                  1. Vel, har du et innlegg som du anser som du er fornøyd med, som burde være aktuelt for nordmenn, da tenker jeg bevissthet om ting, handlinger som er gjennomførbare, sånt noe, så kan jeg publisere det som gjesteinnlegg, så får vi se… 😜

                    1. Setter veldig stor pris på at du ønsker å hjelpe, tusen takk! 😉 For meg er det egentlig ikke så viktig å bli toppblogger, eller noe sånn. Jeg personlig ønsker ikke å bli “kjent”, jeg vil aller helst være anonym. Men miljø og klima er utrolig viktig, og flere burde så absolutt engasjere seg mer. Så hvis du har lyst til at jeg skal ha et gjesteinnlegg hos Bunny, takker og bukker jeg for det. 🙂 Jeg har flere innlegg jeg har skrevet, som jeg er fornøyd med, men sååå vanskelig å velge. Kan ikke du ta en titt selv da, og plukke et som du eventuelt liker?

                      1. Er vel ingen bloggere i dag som blir kjent, hehe.. men det er litt flere lesere på blogg.no og man får muligheter til å kommunisere. Så hvis det er greit, så kan jeg gjerne publisere et innlegg og linke til deg og forklare hva du engasjerer deg i 😜👍🏾

    9. Slike overskrifter som er for å dra folk, og ikke samsvarer med innlegget….ja, da blir jeg også sur. Slutta å lese en viss blogg pga det. 😁
      God lørdag! 😀

      1. Det er flere enn én jeg ikke leser på grunn av den slags, som nevnt i innlegget her så har vi jo bloggere i dag som er helt maniske på denslags virkemidler.

    10. Må innrømme at jeg sjelden gidder å lese om sykdom. Jeg er kanskje litt annerledes der, men jeg synes det er KJEDELIG. Jeg liker overskrifter som trigger nysgjerrighet, men mer om folk har hatt det BRA 🙂 Og gjort noe “galt” 😀 Jeg er en “lykkejeger” muligens. Liker å ha det bra, og vil gjerne spre litt glede om jeg kan. All dritten er nå der likevel…rundt om kring. Ønsker deg en fin dag <3 Jeg skal ut å fjase med bloggvenn og BFF fra Bergen. 🙂

      1. Folk må gjerne fortelle om de er syke, hvordan de har det, det er jo en del av livet, men når det skal «melkes», da skygger jeg banen. Kos deg med BFF, Happy lørdag 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg