Brudd på markedsføring- og åndsverksloven!!

Leste dere innlegget mitt om toppbloggen som plutselig bare ble borte? Den het ‘Bloggomtoppbloggere’ og dét var bloggen sin det. Jeg syntes den var hysterisk morsom, velskrevet, veldokumentert og svært underholdende. Hvis du ikke leste det innlegget så bør du lese det først, så klikker du tilbake hit og leser videre. Ok?

Link: «Toppbloggen som bare forsvant»

Det har seg slik at jeg ble gjort bevisst på en artikkel om denne bloggen den dagen jeg postet forrige innlegg i denne saken. Artikkelen handler like mye om markedsføring og bruk av bilder i blogg like mye som den handlet om bloggen BOTB.

Det er noe med at om en markedsfører egne eller andres produkter eller tjenester, skal det merkes som reklame. Hvis ikke risikerer en å bryte markedsføringsloven. Hvis man benytter andres tekst eller bilder uten samtykke, så risikerer en å bryte åndsverksloven. Dette var noe BOTB ofte påpekte ved andre bloggere. Stadig vekk kritiserte denne bloggen andre bloggeres manglende merking av reklame og deres brudd på markedsføringsloven.

BOTB startet med intensjonen om å være en «satire og humor»-blogg, de tok så sitater og bilder fra andre blogger for å vise de feil og mangler andre bloggere hadde gjort. Altså brudd på overnevnte lover. De kalte dette for faksimile, så leste jeg nå i denne artikkelen at selv om et bilde eller tekst gjengis som en faksimile, så kan fortsatt fotografens eller forfatterens rettigheter krenkes, og det kan være like lovstridig som å gjengi bildet i seg selv. Da spesielt hvis gjengivelsen er så stor og kvaliteten så god at den i realiteten erstatter vanlig gjengivelse.

Det jeg leste videre var at BOTB selv brøt åndsverksloven utallige ganger ved å gjengi et helt bilde i en så stor oppløsning og kvalitet at det erstattet den opprinnelige gjengivelsen. Hvilket vil si at da har det ingen hensikt å kalle det faksimile, det er likevel brudd på åndsverksloven. Det har seg slik at det BOTB gjorde var brudd som var enda grovere enn bruddene til flere av de bloggerne de selv kritiserte. Fordi de brukte bilder fra andres blogger som hovedbilde til egen sak. Grunnen til at hovedbildet sees på som mer alvorlig brudd er fordi det blir brukt som forsidebilde når bloggpostene blir delt videre i sosiale medier og på andre plattformer.

Dette var nok det som gjorde at BOTB ble disket fra Vixen Influencer Awards.

Det å bruke andres bilder uten samtykke kan bli en kostbar affære. Det var en sak for noen år siden hvor blant annet Hurtigruten måtte betale Anne Brith Davidsen for krenkelse av hennes rettigheter, etter at de hadde stjålet et av hennes kakebilder til eget bruk og tjent penger på det. Anne Brith Davidsen var i mine øyne en grådig blogger, alt hun gjorde var for å tjene penger, så selvsagt ville hun erklære seg krenket å gjøre sak av at noen hadde ‘stjålet’ hennes kakebilde, hun så jo sitt snitt i å inndrive mer cash med å lage en sak av dette.

Jeg tenker at jeg burde sette meg bedre inn i disse to overnevnte lovene. Personlig har jeg liten forståelse for at bilder som allerede ligger spredt på internett skal gjøres slike store saker av om noen bruker det som illustrasjonsbilde i egne innlegg. Da tenker jeg ikke på bilder som er type kunst av en fotograf, portretter og private bilder der man kan identifisere personer og slike ting. Mer sånn bilde av politibiler i en gate i byen, bilder av drammenselva, vanlige bilder liksom. Men lover er lover. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi det oppsto en situasjon her om dagen, men det er en sak som kommer i et annet innlegg.

Anyways, jeg likte bloggen BOTB, og om de var årsaken til at rosabloggerne forsvant så er jo det bare kult, hurra hurra liksom, men dette med markedsføring- og åndsverksloven kan altså være grunnet til at BOTB forsvant. For den bloggen er ikke bare inaktiv i dag, den er radert bort, den er fjernet fra internettets overflate.

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#åndverksloven #markedsføringsloven #bilder #bloggomtoppbloggere #BOTB #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Ja, har skjønt at man skal være veldig forsiktig med å låne andres bilder uten å spørre. Eller å nevne noe som helst nesten uten å merke det reklame. Selv om man ikke tjener på det?? Ser mange merker ting reklame, selv om de egentlig bare skriver om noe de liker, og ikke får spons av det… Hm..

    2. Man skal ikke merke et innlegg hvis man skriver om noe man har handlet og betalt selv..
      Men har du fått en gratis bukse fra Dressmann og nevner denne – da skal det merkes med reklame.
      ..
      Stjele andres bilder er ikke greit, kilden har mye å si her! Vet alt om dette for hatt mye dette å gjøre i jobben tidligere.
      Det er veldig strengt å bruke andres bilder her på blogg eller face eller andre steder. Man må alltid spørre kilden!
      Ikke bare laste ned og si at man fant dette bildet på nettet! En ting å si dere som bruker andres bilder, bruk mobilen – ta bilder sjæl….

    3. Jeg syntes i utgangspunktet BOTB var hysterisk, og leste den fast. Dessverre falt konseptet i mine øyne fullstendig i fisk mot slutten, da de ble verre enn samtlige av de ‘klikkhorene’ de gikk etter til sammen.. De foretok en Mads Hansen -utvikling på steroider, for å si det sånn *hehe*
      Når det er sagt, ville jeg satt riktig pris på å bli utpekt som slaktoffer av de der, for de dro jo lesere til hatobjektene sine i bøtter og spann!! 😜

        1. Her skal det også sies at jeg, som var helt fersk i faget den gang, etterhvert blir stadig mer bevisst på at de opererte anonymt. Uansett hvor berettiget en kritikk måtte være, så vil det alltid legge seg et slør av feighet over det når folk ikke har baller nok til å stå for sine uttalelser uten å gjemme seg bak alias/nick-names..

    4. Digga bloggomtoppbloggere👍😃😍En av de første jeg beg å lese😄Og husker godt det stormet rundt Anne Brith🙈Det togkræsjet..Kom også over en annen blogg de linka til..på slutten..Eller kommenterte hun der? Hvordan var det? KGFelis.., vet ikke om hun blogger lenger..

    5. Savner de jeg😅Men det er vel en tid for alt…
      Mange som hadde fått kjørt seg..tror det kunne blitt litt morro😁Stir the pot😅Samtidig synes det er et bra bloggmiljø her nå jeg👍☺️Det hadde nok blitt for meget😅

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg