Bloggere som ryggsleiker og drar på treff!

Sent i går kveld klikket jeg innom bloggen til Dixierose, det var overskriften og forsidebildet som fanget oppmerksomheten min.

Dixierose har fått en veldig lite hyggelig kommentar fra en anonym person i bloggen sin, og hun starter innlegget sitt med screenshot av kommentaren og skriver følgende: «personlig mener jeg at det aller beste er å overse slike kommentarer, men samtidig klarer jeg ikke la vær denne gangen».

«Denne gangen».. da tenker jeg at det er ikke første gangen at det har kommet ufin kommentar i kommentarfeltet der. Jeg leser videre og ser i kommentarfeltet at bloggeren Morsmiddag skriver følgende: «Sikkert samme som la igjen en grusom kommentar til meg også, det er bare ute etter å spre kvalme».

Det jeg finner interessant er at jeg har ved flere anledninger lest i kommentarfeltene at disse bloggerne har uttalt at de ser lite til ufine kommentarer og mobbing her på blogg, ifølge dem er jo alt så bra her inne, samtidig ser det ut til at det er nettopp de som får de styggeste kommentarene. For når sant skal sies, så er den kommentaren Dixierose har mottatt og postet særdeles ufin og unødvendig.

For ikke så lenge siden, cirka én måned tilbake i tid, så postet jeg et innlegg her i bloggen «Debatten om blogging er i gang» hvor jeg siterte hva en bloggleser hadde skrevet i en debatt inne på Kvinneguiden. Vedkommede hadde skrevet følgende: «skriver du en kritisk kommentar godkjenner ingen av damene kommentaren. Tror meg jeg har forsøkt. Ingen av mine kritiske kommentarer så dagens lys. Jeg tror ikke noen av damene takler negative kommentarer på sine blogginnlegg siden fellestrekket er at de ikke deler kritiske kommentarer. De er i sin trygge lille boble hvor de får positive kommentarer fra hverandre. Når de skriver et blogginnlegg må de ta høyde for at de får kritiske kommentarer. Det tenker de ikke over. Du snakker om å leve i sin egen lille sfære».

Det får meg til å tenke på alle de gangene jeg har tatt opp temaet personangrep, hets og mobbing her på blogg. Særlig dette med bloggere som poster negative innlegg om andre bloggere med stygge og sårende karakteristikker. Noe jeg selv har vært utsatt for av de samme, over lang tid. I tillegg til baksnakking og stygge uttalelser i diverse kommentarfelt. Noen har til og med som konsept å omtale andre bloggere, der noen hele tiden blir omtalt så utelukkende positivt at det er som smisk og rævsleiking og regne, mens et par stykker alltid blir omtalt negativt og stygt. Og da kommer de som stadig blir omtalt positivt, de kommer klappende inn og roser innlegget. Applauderer og heier på konseptet.

Når jeg leser hos Dixierose, så ser jeg at vedkommende som har postet den ufine kommentaren skriver «dere såkalte bloggvenner sleiker hverandre langs ryggen og smisker med hverandre», «ingen av dere er til å stole på, i det ene øyeblikket er dere enige mens i det andre øyeblikket slenger dere dritt om hverandre i andres kommentarfelt», «jeg må ærlig innrømme at du har skuffet meg masse når du har kastet deg på den bloggjengen som en gang var med på mobbetokten av noen bloggere som har sluttet og blogge».

Jeg tenker, ja det er jo en del bloggere som har sluttet å blogge på grunn av personangrep, hets og mobbing. Flere har også meldt at det er på grunn av giftige innlegg og kommentarer fra medbloggere. De har selv skrevet at det er derfor. Mette Ask, Kokkejævel og Hjernevasket for å nevne noen fra nyere tid. Jeg vet ikke akkurat hvem vedkommende sikter til som har trukket seg fra plattformen som følge av mobbing, jeg bare vet at med tiden har det blitt veldig mange.

Videre står det i kommentaren hos Dixierose: «Jeg er glad for at jeg kom meg unna klørne dine som den falskeste bloggeren du er. Det har du bevist der du har løyet huden full på flere bloggere. Kos deg på bloggtreffet du. Hvis jeg hadde blogget hadde jeg aldri blitt med for jeg vet at den bloggjengen er falsk tvers gjennom».

Jeg tar meg i å tenke at vedkommende som har skrevet dette og Dixierose faktisk kjenner hverandre, og at vedkommende er en eksblogger som er forbannet etter å ha blitt utsatt for eventuelt personangrep, hets og mobbing. Dette er ikke noe jeg vet, men det er følelsen jeg sitter igjen med. At Morsmiddag også har fått stygge meldinger og tror at dette er samme vedkommende får meg også til å tenke på noe. Jeg leste nylig at Morsmiddag har vært blogger i 12 år, og jeg vet at Dixierose også har blogget en god stund.

Det skal være et bloggtreff i Trondheim i begynnelsen av juni, og begge disse nevnte har gått ut med at de skal på dette treffet. Treffet er etter initiativ og arrangert av KariEngesvik, og i DETTE innlegget har hun postet hvem som har sagt at dem stiller på treffet. De jeg selv har vært mest plaget av iht personangrep og denslags, kjerringer med baktanker, ser ikke ut til å ha meldt at de skal dit, men jeg har likevel dannet meg en del tanker rundt dette treffet nå.

Jeg selv har blogget i over 12 år. At jeg har holdt på så lenge er fordi jeg liker det. Det gir meg mer positivt enn negativt. I alle år har jeg holdt meg for meg selv og ikke lest mange blogger selv, og ikke blitt kjent med så mange bloggere, ikke før pandemien. Da covid kom opplevde jeg et slags felleskap på blogg, men etterhvert tror jeg det felleskapet var en innbilt illusjon. Noen av de jeg hadde mest kontakt med, som besøkte meg i bloggen nesten daglig, sendte hjerter i posten og gode ord, ser man plutselig lite og ingenting til, hvem dem er «inne» med snur med vinden, og i kommentarfelt kan man lese at man har «svart lite hyggelig» og andre baksnakkelser.

Det kan jeg si, at jeg har aldri vært falsk eller løyet til noen, jeg har vært meg selv hele veien. Jeg har fått min dose dritt inne på bloggplattformen, og vært i fokus mang en gang hva negative hendelser angår. Men som jeg skjønner så skjer her mye i kulissene, for når bloggere som skriver om katter og deler matoppskrifter får stygge kommentarer som den Dixierose har valgt å publisere, så er det tydelig at her er en del som ting dekkes over og ikke prates så mye om.

Jeg har reagert på at bestemte bloggere ikke står opp mot personangrep, hets og mobbekommentarer, men heller velger å holde seg inne med de som utfører handlingene. De vet kanskje mer om hverandre enn jeg har fått med meg, og er en del at noe jeg ikke visste eksisterte? Det ser ut til å være et miljø her inne som ikke handler om blogging, og jeg tenker at når det kommer til bloggtreff, så skal jeg holde meg unna. Jeg tror kanskje jeg har møtt de bloggerne som er verdt å møte, veldig hyggelige folk, og jeg tviler ikke på at noen av de jeg ikke har truffet er kjempehyggelige. Men å være en del av av et miljø der man heller baksnakker hverandre, fremfor å stå opp for hverandre, være en del av en gruppe som sier at man må stå opp mot mobbere, men er passive mobbere selv, som dekker over for hverandre og skjuler at de selv både ser og opplever hets og mobbing på plattformen, dét vil ikke jeg være en del av. Det er en adferd som jeg ikke vil vedkjennes.

Som jeg skrev til en medblogger nylig, jeg er alltid treffbar her i Drammen, jeg møter gjerne folk jeg har fått en slags kjemi eller kontakt med. Men jeg synes det er bedre om det er noen få eller bare one on one. Da kan man se hverandre i øynene og prate, bli kjent med hverandre, jeg får se deg for hvem du er, og du går se meg for hvem jeg er. I større grupper kan noen føle seg lett utenfor, en annen ting er denne baksnakkingen og «sleikingen oppetter ryggen» som Dixieroses «venn» skriver om. Det er ikke noe jeg vil være en del av. Det hadde vært kjempehyggelig å se KariEngesvik igjen, og initiativet hennes er superbra, men etter alt jeg har opplevd på blogg over tid nå, og vissheten om at enkelte rotter seg sammen, så frister ikke denne turen. Jeg er her for de som oppriktig vil bli kjent med MEG. Å plukke høner i en hønsegård trenger jeg ikke. Så fikk jeg sagt dét!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#bloggere #personangrep #hets #mobbing #blogg #bloggtreff #bunny #bunnytrash

39 kommentarer
    1. Denne må jeg bare kommentere . Denne bloggeren er viden kjent for å lage seg figurer og kommenterer flittig til seg selv, noe som er avslørt mang engang, så jeg har vanskelig for å tru at det er noen andre enn blogg eier som prøver seg på drama igjen 🙂 Det er jo litt merkelig at du lager et innlegg om mobbing og plutselig så kommer det et innlegg fra denne damen som ivrig kommenterte ditt innlegg osv. Hu har null troverdighet i mine øyner ivertfall 🙂 Så jeg lar meg ikke lure 🙂 Ha en fin fin dag videre 🙂

      1. Hva denne bloggeren er viden kjent for vil jeg ikke legge meg borti, der vet vel dere som lesere som er mer belest her inne mer enn meg. Jeg tenker at om det er som du mistenker, så kan det likevel være en god ting at hun rører litt i suppa, for jeg må jo si at en del av hva som blir skrevet i den kommentarer samsvarer med hva jeg selv ser, observerer og føler. Fin fin dag til deg også 😊🐰

        1. Kommentaren som Infragilis skrev til deg skylder jeg rett i dass 😊 Beskyldninger og forsøk på å provosere er ikke noe nytt når man kommenterer.

          Over til blogginnlegget ditt.

          Jeg forstår godt de som kanskje ikke ønsker å delta på et slikt treff nettopp pga. Det er sant det du påpeker at man er redd for å føle seg utenfor. Slik er det jo ellers når man har sosiale sammenkomster også. I slike tilfeller har hver og en som er med på et slikt treff ansvar for se at ingen føler seg utenfor slik at alle føler seg inkludert.

          Når man har blitt behandlet stygt av andre forstår jeg at man ikke stoler på andre. Man mister fullstendig tilliten til andre.

          Du fortalte i en kommentar på bloggen din at det var ille før jul. Det er kjempetrist 😢

          Da forstår jeg at godt at jeg ikke har fått med meg noe som helst. Jeg hadde jo 8-10 ukers fravær fra blogg etter lungeoperasjonen min i november fjor, og var tilbake på blogg igjen i januar. Det er derfor jeg ikke har fått med meg hva som har skjedd.

          Nå kaller ikke jeg kommentaren jeg fikk på bloggen min for mobbing. Mobbing er akkurat det du definerte i et av blogginnleggene dine.

          Jeg mener at vi alle har et ansvar for å sette foten ned og si fra når vi ser at noe er mobbing! Vi vet godt når noe er mobbing, og hvis vi ikke sier i fra er vi medskyldige i mobbingen som foregår.

          Ja, Mette Ask husker jeg. Jeg syntes Mette var en dyktig og jordnær blogger. Hun fikk ufortjent mye pepper, og jeg tok henne i forsvar når hun ble mobbet, for det var faktisk mobbing.

          Kokkejævelen sin blogg kommenterte jeg av til på, men fulgte ham ikke så godt. Vet jo han fikk mye stygt slengt etter seg. Nå aner jeg ikke hvorfor.

          Selv har jeg en TikTok-kanal for kattene mine, og jeg blir skremt av hvor mye grov mobbing det er der inne 😢 Det som er skummelt å tenke på er at det 13-åringer som er på TikTok som er viten til at godt voksne mennesker sitter og mobber stygt andre TikTok-brukere!

          Ha en fin ettermiddag, og nyt dagen 😊

          1. Infragilis er ikke en anonym person, men en leser som har vært innom meg lenge nå, jeg tror ikke kommentaren er beskyldninger eller ment å provosere, men rett og slett observasjoner om hvordan hun oppfatter ting som har vært leser på plattformen lenge.

            Takk samme 😊

    2. Jeg drømte faktisk her ei natt at jeg traff deg og snuppen din, helt tilfeldig, i en restaurant. Og var modig nok til å gå å si “Hei” til dere to og presenterte meg som Fotavtrykket. 😀 I drømmen hadde vi det riktig så hyggelig sammen. 😉
      Selv måtte jeg ha en liten pause fra Blogg.no noe på grunn av litt for mye drama og shitkasting. Nå styrer jeg unna (mest mulig) bloggsiden og trykker meg bare fysisk inn på de bloggene jeg ønsker å lese.

      1. Det hadde nok blitt veldig hyggelig skal jeg si deg. Jeg jobber egentlig med det samme, jeg vet at når jeg kommenterer i bestemte blogger så ligger noen på lur og skal lage dårlig stemning. Siden jeg har veldig glade dager for tiden, alt i alt tatt i betraktning, så er det greit å gjøre det slik 😜

    3. Her er det nok litt både og – Dixierose vet å lage drama, det er bare å søke opp historikk, det har vært en del episoder. Sier meg enig med Infragilis. Samtidig er det flere bloggere som har ganske sleipe metoder og ganske urent mel i posen, mens andre enten gjør seg dumme, eller er dumme. Det må være lov å si at noen mennesker er dumme. Ganske bestemt er jeg enig med deg om hvem verstingene er når det kommer til kvalme på blogg.no

      1. Har selv hatt en episode med Dixierose da hun gikk ut mot oss som ikke ville ha disse mRNA-injiseringene. Den gang fikk jeg også tilbakemeldinger at disse profilene som kommenterer hos henne, faktisk er henne selv. Det er jo noe som heter at hos seg selv får man svarene man ønsker. Høre også at der var noen fake profiler på Kvinneguiden, og blant annet Mette Ask ble avslørt. Ja du som har fulgt bloggen her en stund vet vel helt klart hvem jeg mener er verstingene her inne.

    4. Alvorlig talt dere to Infragilis og Kari. Skyld ikke på Dixie Rose her. Det er stygt gjort. Skjerp dere.

      Tenk å sitte der i en annes kommentarfelt og komme med beskyldninger mot noen dere ikke kjenner personlig. Du eller dere burde skjemmes.

      Jeg regner med at dere to er en og samme person skjult bak to forskjellige nick. Dere skyter dere selv i foten.

      Dixie Rose var en av få som støttet en annen blogger mot alvorlig nettmobbing som foregikk på blogg.no. Det ble ikke godt mottatt. Du aner ikke hvilket korstog det var mot den bloggeren. Det ble ikke godt mottatt. Til gjengjeld ble Dixie Rose en hoggstabbe og det ble rettet usaklige beskyldninger mot henne.

      En periode var det tre voksne bloggere i 40-60 årene som brukte shouten på blogg.no til å krangle med hverandre med store bokstaver. Vi var mange bloggere som klaget inn til blogg.no den gangen om at de måtte stoppe dette. Jeg var en av dem som ikke ble med videre over til den nye blogg.no.

      Vi som har fulgt Dixie Rose sin blogg har ikke et eneste vondt ord å si om henne og hun står frem som en ærlig, koselig og inspirerende blogger.

      Nå får jeg vel beskyldninger mot meg jeg også som forsvarer Dixie Rose men den eller de som måtte mene noe om meg kan begynne å gå inn i seg selv i stedet for å sitte å spre eder og galle om bloggere dere ikke kjenner.

      1. Jeg vet hvem både Infragilis og Kari er da de har vært her på plattformen lenge som lesere, så det du antyder er feil. Deg derimot er det første gang jeg ser her. Takk for innspill og fin fin kveld til deg 😊

    5. Tusen takk for linking til bloggen min og bloggtreffet, Bunny 😊 Det er snilt av deg! Det er beklagelig at det er dårlig stemning blant enkelte her i bloggosfæren, og jeg synes det er trist og synd at det skal bli slik. Jeg velger å ikke ta side med hverken den ene eller den andre. Det heter at en sak alltid har to sider, men kanskje har den til og med mange sider (sannheter). ❤️

      1. Sikkert mange sider, det er mye rart, det er helt sikkert.. men jeg er nå her 😜 og rett fra levra honnør til deg for at du har tatt initiativ med alt det innebærer 🥰🐰

    6. Synd du ikke blir med på bloggtreff. Hadde vært kjekt å truffet deg live. Men kanskje det klaffer når du en gang arrangerer bloggtreff østpå? Men husk å gjøre det før du gir deg å blogge da! (Ref. det du svarte sist) 🙂 Lag deg en fin kveld 🙂

      1. Det blir nok ikke jeg som arrangerer bloggtreff, jeg er her å treffe hele tiden 🐰 hva jeg svarte sist vet jeg ikke, men tviler på at jeg sa jeg skulle slutte blogge 😳 må ha vært en spøkefull tone eller et underliggende budskap.

    7. Hei igjen 😊🌹👍🇳🇴

      Dixirose ja……hjelpe meg 🫣

      Eg er en av de omtalte 40+bloggerne fra «gamle dager»,det var ofte full fyr i bloggen min og en ivrig bensinkaster på bålet var Dixirose under et utall nicnavn.Eg blei skremt av bloggerens måte å opptre på,var falsk til tusen,løy så hun trodde det selv og var svært ofte svært ufin i både språk og utskjelling av andre bloggere i mitt kommentarfelt.Hennes oppførsel forklarte hun med at hun «hatet mobbing og følte en personlig trang til å forsvare andre hun mente blei mobbet « i mange tilfeller mente hun meg,men det rare var at eg aldri følte meg mobbet av noen.
      Eg fastholder at eg skylder en dame oppe i fra nord en STOR unnskyldning for at eg ikke forsto at hun hadde helt rett hele tiden.I etterpåklokskapens lys har man fått et mye mer objektivt og riktig syn på «galskapen»
      Mye moro var det iallefall og ikke et kjedelig øyeblikk på min blogg i de ti årene eg blogget.
      Eg har heldigvis lagret hele bloggen min med alle kommentarer og alt som foregikk den gangen så eg har nok av «bevis» for mine påstander.
      Ja,eg ser ikke vekk ifra at bloggeren selv har skrevet «provoserende» og «krenkende» kommentarer til seg selv i håp om fem minutters oppmerksomhet og litt omtale rampelyset KG.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Mye som skjedde i «gamle» dager jeg ikke fikk med meg tydeligvis, jeg var mer opptatt med meg og mitt og blandet meg ikke særlig med andre bloggeres greier. Med ettertanke skulle jeg kanskje fortsatt slik…

        1. Må få legge til at det skjer innimellom at eg tar frem og leser litt i min gamle blogg,og da særlig de over 40000 kommentarene,men eg lurer jo av og til på om det er bra for meg for eg holder på å le meg ihjel av hva folk får seg til å lire av seg i et kommentarfelt og spesiellt Dixirose….det er jo helt «psykt» mye av det som har kommet derifra.
          Eg kan si såpass mye at det ikke er en eneste blogger på blogg.no som når henne til anklene engang når det er snakk om utskjelling,grov hets og fantasifulle nicnavn.Det skal litt til å fylle de skoene der..
          – Og nå kommer snart «forsvarstalen» fra henne – som i hovedsak består av løgn,fantasier og sverting av meg i håp om selv å fremstå som en engel og et offer.
          Eg oppdaget ved en tilfeldighet for en tid tilbake at mange av mine innlegg + kommentarer fortsatt ligger inne på Google så det er bare å søke opp å se selv om man vil.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Skjønner at det er mye greier her, men tenker at vi stopper nå. Jeg fikk veldig mye «input» nå, og skjønner at vi er litt av en gjeng som blogger. Skal prøve å involvere meg mindre fremover nå..

            1. Det forstår eg godt,og eg er helt enig med deg,eg regner med at noen får et voldsomt behov for å forsvare seg selv no og du trenger ikke få den «dritten» i din blogg 🌹
              Men,takk for at du tok med mine kommentarer her,det er litt viktig å sette skapet der det skal stå av og til og i enkelte andre blogger kommer man jo ikke til orde,blir slettet,ignorert eller blokkert….
              Hilsen synskepeggy.

              1. Jeg er litt betenkt over alle kommentarene som kom inn her, om jeg skal slette dem alle, for dette tok altså en helt annen vending enn den sak jeg gjentatte ganger har prøvd å ta opp på blogg, nemlig dette med baksnakking, hets, personangrep og mobbing. Og nå føler jeg at det går mer på DR enn på det opprinnelige tema. Jeg er i tenkeboksen.

                1. Det forstår eg også godt.Eg tok DR som et eksempel på hvor ille det kan bli ettersom DR var nevnt fra før.
                  Eg føler ikke at eg verken mobber eller hetser,men kan gå med på delvis uthengt,og det er ene og alene fordi at hun faktisk har oppført seg svært ille mot andre bloggere og folk som kommenterer men som ikke har blogg,samt at ufin oppførsel mot andre foregikk i min blogg.
                  En ting er å lyve og dikte opp ting,da er det uthenging,hets og personangrep,en annen ting er å faktisk forholde seg til fakta å si det som det er,da er det en opplysning som den som har utført handlingen må finne seg i at det blir diskutert.
                  Hilsen synskepeggy.

                  1. Enig. Men for oss andre som ikke var tilstede, så blir det påstander. Besynderlig er det at det kom en del fra flere hold i dag. Men vi stopper nå. Nå skal jeg nyte en Valentines-røyk 😜

      2. Som du vrir og vender på sannheten du såkalte “Synskepeggy”….. Det har du alltid gjort. Typisk deg! Jeg er glad jeg ikke har mer med deg å gjøre.

        Takk til flere av mine bloggvenner som advarte meg mot deg. Glad jeg trakk meg unna deg.

        Du drev regelrett med stygg mobbing mot bloggeren Kari Marita når du kalte henne for “Veskeguri” og mere til. Det du drev med henne var mobbing, men selvsagt i dine perfekte øyne var det ikke mobbing.

        Hva med bloggeren “Poesi Of Love”? Du var så ufin og stygg mot henne også, og du var så hatsk mot at hun delte bilder av sine egne unger.

        I dag ser jeg med klare øyne at jeg dessverre var med på din mobbing av andre bloggere.

        Så du vet har jeg god kontakt med den damen fra Nord Norge som du referer til. Vi har gjort opp mellom oss for lenge siden.

        Din blogg bestod kun av provosering og atter provosering.

        Dette er kun mitt svar til deg, og flere svar kommer ikke fra meg!

    8. Det er mye dilldall i bloggverdenen! Er det noe jeg hater, så er det akkurat det som handler om drama…………..! Jeg har mine venner her inne – de følger jeg i tykt og tynt! Trekker meg greit unna hvis det blir for mye av det gode – både her på blogg og ellers. Jeg er ei sånn jente som slutta å gå på symøte fordi det blei så mye dill…..! Jeg har jo vært på bloggtreff tidligere, det har vært koselig – det var med “gjengen” jeg har “vokst opp med her inne”! Håper du og jeg treffes en gang iallfall – det hadde vært gøy! Skal aldri si aldri…………..! 🙂 klem

    9. Noen kaster stein i Glasshus ser jeg i kommentarfeltet ditt. ( Ikke deg.)
      Trodde 10 til 15 års krangling var over. Men så feil jeg tok.

      Meg har du heller ikke sett her før.

                1. På din egen blogg gjør det det. Jeg har lest din blogg flere ganger. Gikk via forsiden siden på Blogg.no, fant din blogg, scrollet meg ned igjennom innleggene dine. Da jeg ikke har vært innom på noen mnd.

                  Forstår du?

                  Jeg bryr meg lite om Dixie sin blogg.

                2. Vil du kun mase om hvordan jeg fant din blogg. Da får du finne deg en annen å ta. Hehe. Jeg gidder ikke forklare meg. Jeg har lest, ikke via Dixie. Så da får det bli min egen sak, hvor jeg fant innlegget.

                  1. Ta?? Svært så defensiv da.. klart det er interessant for meg som blogger å vite hvordan folk finner innleggene mine. Det skjønner da enhver. Ja, du får holde det for deg selv du, hehe.. jeg har blogget så lenge at jeg har skjønt greia når anonyme blir defensive for ingenting. Ha en fin dag og velkommen igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg