Å bli satt i bås, søke tilhørighet i en gruppe – å være seg selv.

Dypttenkende «Frodith» er på plass i dag med et innlegg som setter litt tankekjør, hos meg ihvertfall. Og først og fremst vil jeg påstå at vi som leser innlegget tolker, analyserer og mener forskjellig om innspillet hennes.

Innlegget handler om «oss og dem» og et ønske om å bare være seg selv og en del av «vi» og ikke «oss og dem».

Hvordan være seg selv og «vi», men ikke «oss og dem»? Er det faktisk mulig?

Jeg mener, og sikkert noen som meg, men nødvendigvis ikke, men trolig noen.. det er vel en gruppe som tenker nokså likt som meg at: det er ikke noe galt med grupper og båser. Vi er alle i mange grupper, og satt i mange båser. Det hadde blitt veldig svart/hvitt uten. Bare grått? Kvinner er jo en gruppe for seg selv, samme er menn. Det er jo vesentlig forskjell på disse to gruppene. Heldigvis tenker jeg.

Selv er jeg «nordlending», «musikkelsker» «homofil», «blogger», «dyreelsker», «grønnøyd», «hvit», «ateist» «nordmann», «norsk», «nasjonalkonservativ», «urban», «sosial», «uføre», «kritisk», «narkoman», «helsearbeider», «kokk», «barnehagemedarbeider», «aktivist», og ifølge andre er jeg også «rasist», «koselig», «høyrevridd», og mye annet.

Siste tiden har jeg fått høre mye at jeg er «konspirasjonsteoretiker» og «antivaxxer».

Mange grupper og båser å bli plassert under. Jeg vet hverken hvilke teorier jeg har tilbragt, og om en skipper noe én gruppe kaller «vaksine» så er en nødvendigvis ikke vaksinemotstander? Men der dukker en ny gruppe opp: «fjols som tror dem vet mer om andre enn man gjør selv». Det er en gruppe slik jeg ser det, som jeg har satt i bås.

Men man må jo ha sådanne grupper også, uten slike så kunne jeg jo ikke kjent på følelsen hvor bra menneske jeg egentlig er. Drittsekker er jo selve fundamentet i følelsen av at andre føler seg bra. Sånn sett elsker jeg drittsekker (herlig gruppe), så mens jeg er inne på det, takk skal dere ha, virkelig! Uten dere hadde jeg ikke visst hvor god jeg er!!

Assholes makes me feel SOO good 😜

Jeg setter meg i noen grupper og båser, og andre setter meg i grupper og båser. Det går for alle, også deg som leser. Human nature. Men disse gruppene, båsene om du vil, definerer deg ikke, du er jo kombinasjonen av de egenskapene, tilhørigheten og gruppene du lever innad. Akkurat dét gjør deg jo unik og helt spesiell. Jeg synes det er helt greit å søke til grupper en føler tilhørighet. Jeg synes det er greit å bli satt i bås. Nødvendigvis ikke akkurat den båsen du setter meg i, men generelt..

Jeg ønsker ikke et stort vi, jeg vil ha forskjeller og mangfold. Men mindre ondskap, hat, terror, korrupsjon og maktsyke. Litt må det være, så man kan diskutere og få litt action, hehe..

Enhver (stort sett) vil være både en del av «dem», «oss», «med» eller «mot» – og «vi». Ha meningsfeller og føle tilhørighet. Det kan en jo virkelig være uten alle smågruppene vil noen påstå. At alle sammen kan jo heller bare være en stor gruppe, et stort «oss», eller «vi». Det er vi jo som menneskerase. Men med bare «oss», eller «vi», uten de mindre båsene, de mindre gruppene så er vi alle enige om alt da og tenker likt, ser like ut og gjør det samme og så videre?!

Jeg har ikke lyst å bli blant dem som skal mene som alle andre, tenke som alle andre, se ut som alle andre som indoktrinert islam eller Koronas Vitner, følge flokken eller underkaste meg, bli en sådan enhet med zombier. Med «vi» forsvinner «jeg», da forsvinner å tenke selv, være seg selv, det unike. Mange mennesker er blitt zombier – det bør vi unngå, det er greit med noen, men et eneste stort «vi» da er det over for oss mennesker, for da er det intet unikt med oss.

Noen innspill?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#oss #dem #jeg #meg #vi #bås #gruppe #unik #menneske #tanker #frodith #bunny #bunnytrash

17 kommentarer
    1. Oj, da satte du hodet mitt i spinn! Kan fort si NEI til bare oss, eg vil være meg og bare meg, dessuten elsker eg å tenke sjæl! Selv er eg nok i mange grupper eg ikkje helt vet om også – plassert der av andre. Eg er ofte “Hu der som bla bla”. Du er jo forresten “medlem” i flere flotte grupper, noen av de samme som meg. Eg er også medlem i de “halvgalnes” gruppe, kjøpte medlemskapet selv og har det kjempefint. Ok, fra spøk til revolver….Den dagen eg ikkje kan tenke selv og bare følger flokken, da er det vel kanskje på tide å stemple ut?

      Lag deg en flott dag!
      (Ps. sendte deg en mld, men siden me ikkje er “venner” ser du den gjerne ikkje med en gang? En litt småviktig beskjed, kanskje)

      Klem Vibbe 😀

    2. Heldigvis finnes det veldig mange grupper og båser, noe for enhver smak 🙂 Og alle sammen tilhører flere, enten bevisst eller ubevisst. Mange sier de ikke vil settes i bås, men er det mulig egentlig?
      Samme hvilke båser man befinner seg i, så er vi jo alle forskjellige likevel. Og det er en god ting ♥

    3. Jeg tenker at jo mer man fokuserer på forskjellene, på en negativ måte, jo mer ufred blir det. Det betyr IKKE at jeg mener at alle skal være like. Tvert om, det er det jeg prøver å si. 😀 Det bør være rom for at vi er forskjellige, uten nødvendigvis å sette hverandre i båser. Eller? Det blir lett at man går i fella at man tror man vet hva og hvem det er snakk om, når noen har satt en stereotyp merkelapp på deg. Så klart ER gruppene der, og det er lett å skape sin identitet og selvfølelse ut fra om man definerer seg ut eller inn av sånne grupper. Men jeg synes det er mye negativitet rundt sånn bås-setting. Spesielt når andre putter en i en bås, uten å egentlig vite hvem man er, fordi man ikke har tatt seg tiden å titte bak merkelappen. Sånn, nå skal jeg gå til legen…Ha en fin dag Bunnyen, hopp videre inn i dagen 😀

      1. Og jeg er helt enig med deg der, måtte bare ta saken videre da du satte igang tankekjør her 😂 fin fin dag til deg Frodith og håper legen er snill med deg 🥰

    4. Jeg tar meg stadig i å sette folk i båser. Det kommer liksom helt automatisk, og jeg er ikke spesielt stolt av alle fordommene mine. Noen ganger får jeg meg noen skikkelige overraskelser fordi folk ikke passer i båsen jeg har plassert dem i! 😉

    5. Hei, jeg er en dame fra Drammen og jeg har en historie om «bunny trash». For noen år siden da jeg var en pike slukke jeg på Drammen badet. Jeg hadde gledet meg hele sommerferien fordi mine foreldre fra Pakistan ikke hadde råd til å ta meg til Drammen badet, men jeg kunne gå etter sommerferien fordi da var det billigere. Når tiden endelig var inne til å gå var det nesten ingen folk der, men det gikk fint fordi da var det ingen kå på vannskiliene. Da jeg gikk opp helt til det øverste sklien følgte en man med en spesiel hår frisyre etter meg, han tok meg i skulderen når jeg var på toppen og tvang hendene ned i min bukse, jeg var stiv av frykt og jeg løp med det samme hjem og gråt. Jeg sa til mine foreldre at det var gøyt der men det var ikke sant, nå som jeg er på internet har jeg funnet bloggere og jeg inså at bunny trash var den mannen, en dag skal jeg få rettferdig

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg