7 råd du trenger mest for å skjønne en god blogg!

Husk at den beste bloggen er nødvendigvis ikke den som ligger øverst på lista med flest sidevisninger, den trenger ikke ligge på topp 20 engang! Her er mine 7 råd om å finne en god blogg:

01). En blogg er ofte skrevet på generell basis, og hele eller deler kan hende ikke vil være riktig for din situasjon overhodet. Selv om du leser om passende symptomer på sykdom på nett, ville du vel ikke ha nøyd deg med en egendiagnose og risikert å ta feil? En blogg er ingen faktaside, en blogg er ikke nyhetsmedium, en blogg er en annen persons perspektiv. Med det sagt, dette er mine råd, om de er gode for meg betyr ikke at de er gode for deg, dét er det du som avgjør.

02). Blogger med stadige clickbaits og spinnville overskrifter er useriøse, ikke skrevet for å engasjere sine lesere, men for å lure deg som leser. Kan du ikke stole på overskriften, så kan du ikke stole på innholdet heller. Hva vedkommende presenterer som sannhet er ofte konstruert. God blogg er gode tekster fra et oppriktig ståsted, og/eller evt bilder om det er konseptet.

03). Ordet «råd» kan forsterkes i møte med personer du forventer mye av, eller ser opp til. Starter du lesingen med en stor forventning om at det du skal til å lese faktisk vil være gode råd, så kanskje du også tar til deg dårlige råd lettere? Gå heller inn i lesingen med den innstilling at dette kanskje kan gi deg nye perspektiver. Det er livspolitisk avgjørende, at du utvikler, trener og utviser evnen til å tenke selvstendig!

04). Tenk salg! Du kjøper ikke fra hvem som helst og hva som helst. Undersøk hvem som skriver og vurder deres egeninteresser før du tar de til deg. Vet bloggeren noe om sine temaer, eller.. En god blogg viser hvem personen bak er, på en måte der en ikke jevnt tråkker på andre for å hevde seg selv. I en bedrift ville en vel fått sparken for å daglig forsøke latterliggjøre sine kollegaer?

05). Dialog er hva konseptet blogg handler om. En blogg hvor du ikke får svar på kommentarer, hvor dialogen uteblir, er ikke en bra blogg. Bloggeren bryr seg ikke om sine lesere annet enn antall lesere og sidevisninger, selv om det står i nesten hvert innlegg hvor mye vedkommende setter pris på sine lesere. Dette er samme trikset som å bruke clickbait- bilder og overskrifter. De som fører dialog er de som oppriktig verdsetter leserne sine.

06). Aktive blogger med jevnlige utgivelser er de mest seriøse. Stadige unnskyldninger om hvorfor en er fraværende, stadige løfter om å komme sterkere tilbake, det er som en ansatt som kommer for sent på jobb hver dag, tar lange pauser og bidrar til dårlig arbeidsmiljø.

07). Leste du godt nok siste setning i punkt 3? Ikke det? Da jeg at jeg lar dét være mitt råd nummer 7!!!

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogg #blogger #blogging #bunny #bunnytrash

20 kommentarer
      1. Det er fremdeles mennesker som skriver blogg. Så om vedkommende er god på noe, feks interiør, design, laksefiske, whatever.. hvorfor skulle du ikke kunne ta imot et råd fra vedkommende da? Poenget med blogg er jo nettopp dialog, så hvorfor skulle ikke du kunne ta et råd fra meg, eller jeg fra deg fordi plattformen er blogg?

      2. Tro det eller ei, men det er faktisk en god del av oss som gjør en uhorvelig mengde med research i forbindelse med innleggene våre, og/eller innehar en ekspertise av det sjeldne på ens respektive felt, så..

    1. Herlig innlegg, godt skrevet som vanlig! Jeg leser blogger før mye annet. Mye å lære og liker konseptet..Det er utrolig bra! Ha en fin dag min venn 🙂

      1. Takk. Jeg liker også konseptet, ord og bilder, skrive tekster. Vlogg og podcast er ikke noe for meg å drive med. Du også Solliv, kos deg masse 🥰😘

    2. Ja, mye bra og riktig her.
      Det med å ikke svare kommentarer, det er noe jeg av og til har dårlig samvittighet for. Fordi helsa daler så veldig i perioder, så er det ikke alltid jeg får svart kommentarer. Og da blir jeg dårlig av det også. En ond sirkel det der. Men jeg liker så absolutt best å svare, og også å få svar når jeg kommenterer hos andre. Da føler man seg ikke usynlig i den store mengden 🙂
      God lørdag til deg og dine gode ♥

      1. Vel, jeg har egentlig ikke tenkt over at du ikke svarer, det føler jeg at du gjør. Jeg tenker mer på feks Vederhus som svarer etter fem uker, selv om hun poster 5 innlegg om dagen. Mange på topp 20 svarer ikke i det hele tatt, MarenErdvik, Spisogspar, StinaSkoli, Stina mfl. Jeg gjorde mange erfaringer med Julekalenderen for å si det sånn.

        1. Ja, der tenker jeg du gjorde flere erfaringer, med den kjekke kalenderen.
          Jeg har tatt meg selv i å kommentere hos noen. Og hvis de ikke svarer på noe jeg kommenterer, så slutter jeg å lese dem. Da føler jeg at de ikke egentlig bryr seg. Men det er gjengangere. Om noen av de faste jeg leser ikke svarer på et par innlegg, så vet jeg jo at det ikke er deres sedvanlige måte. Og at det sikkert er noe som har kommet i veien 🙂 Jeg leser ingen av dem du ramser opp her, og et par av dem er fordi det aldri kom svar. Holder meg til de faste kjekke bloggene jeg ♥

          1. Akkurat det du skriver er hva jeg mener. Og én av disse jeg ramser opp har faktisk tid til å daglig pumpe ut 4-5 innlegg. Mange av innleggene handler om det samme om og om igjen. Jeg kommenterte i den bloggen noen ganger, jeg leste lenge fast da tematikken er noe som engasjerer meg veldig fordi jeg har gått gjennom veldig mye av det samme selv. Men når det da tok fem uker for å få et kort svar på noe jeg spurte om, så stilte jeg meg undrende. Jeg fant med meg selv å spørre vedkommende om hin leser andre blogger, og da fikk jeg etter en tid svar at vedkommende leste den og den og den og min blogg. Jeg plantet noen linker og utsagn i min blogg ved flere anledninger som det aldri kom noen reaksjon på. Det fortalte meg en hel del. Når vedkommende da i annethvert innlegg skriver at hin setter så pris på sine lesere og bla bla bla så synes jeg at det er en underlig måte å vise det på. Jeg forventer ikke at noen skal svare på alle kommentarer som kommer inn, men når en er pålogget bloggen hele tiden, så synes jeg det er utidig å ignorere i ukesvis kommentarer som kommer inn. Kan i det minste svare på spørsmål, helt vanlige legitime spørsmål vedrørende det vedkommende selv har skrevet i det aktuelle innlegget. Særlig når vedkommende selv faktisk ber om tilbakemeldinger.

    3. Orker man å poste et innlegg så orker man å svare tenker jeg!
      Ser noen poster innlegg 2 på samme dagen og begynner med å skrive, jeg orker ikke svare..Men man orker jo å lage et innlegg to… Sånt henger ikke på grep for meg!
      Da må man eventuelt ha laget innlegg i forkant en hel haug, og og setter på tid når de kommer ut…Det er det eneste logiske!

      1. Å svare er god folkeskikk. Får jeg ikke svar så stikker jeg ikke innom mer heller. Å ikke svare nettroll er vel det eneste jeg synes er legitimt, men å ikke svare på hyggelige meldinger synes jeg er utidig.

    4. Kan være enig i noe av dette… Men kjenner jeg er en av de DÅRLIGE bloggerne i forhold til disse rådene. 😛 Orker ikke ha dårlig samvittighet 😀 Jeg er MEG og velger min måte. For meg er det viktigere å besøke andre sine blogger, og legge igjen kommentarer der etter å ha lest, enn å svare på kommentarer på egen blogg, hvis tiden er knapp. Det innbiller JEG meg er hyggeligere for andre. 🙂 Sitter her og hører på Tommy Tokyo. Trist han er død. 🙁

      1. Jeg tenker at du er mer Frodith enn blogger 😜 Frodith er mer fritidsblogger enn blogger. Det blir som en bolig og en fritidsbolig. En annen ting, les siste halvdel av punkt 1 en gang til. Dette er utfra meg, men nødvendigvis ikke slik det er. Jeg er oppdratt til å svare. Det er gid folkeskikk sa mor.

        Men Frodith, kjør på når du har tid.. Bare du ikke forsvinner helt så er jeg ganske fornøyd, selv om jeg helst skulle sett mer Frodith. Ja fikk med meg dette med Tommy, og da tenkte jeg umiddelbart på deg. Det er jo tragisk, såvidt jeg skjønte ble han bare 50. Det er jo.. du skjønner.

    5. Du skal se mer til meg i påsken, og i sommer 🙂 Når jeg har fri så elsker jeg jo å blogge <3 Setter meg ved tastaturet så fort jeg får sjansen. Jeg elsker det. Skulle gjerne prøvd meg som FULLTIDS-blogger et år, bare sånn for å ha prøvd 🙂 I mine mest aktive år på blogg.no trodde mange at det var jeg som drev med support etc, at jeg var litt sånn Fru Blogg.no, pga jeg alltid var her og der, gå tekniske råd, (uten egentlig og kunne særlig :-D) og navnet mitt var overalt. 😀 Tror det var Mette (Josteinsdatter) som trodde det, eller Eva eller noen… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg