Takk for en herlig ferie – jeg vil alltid være takknemlig ❤

Faen at enkelte skal ha så jævla tungt for det!! Jeg var så heldig å få dra en uke på ferie til Alanya nå. Kom hjem i morges.

På hjemreisen sov jeg hele veien på flyet. Eller nesten. Hun ved siden av meg ville ikke la meg sove. Jeg er syk, jeg snorker og lager lyder og bevegelser. Det fant hun seg ikke i, og vekket meg. Da ble jeg enda dårligere.

Jeg ble erklært ufør i 2010, og etter å ha prøvd ut medisiner, arbeidstiltak, pustemaskiner, sykehusopphold, psykiatri og alt leger, NAV og jeg selv har kunnet for å enten forsøke få meg friskere, rehabilitert eller i en jobb mellom null og hundre prosent ble jeg nå i 2018 uføretrygdet etter åtte år.

Den gang i 2010 da alvoret begynte å vise seg hadde jeg ikke trodd at alvorlig syke folk blir så dømt som vi blir i vårt samfunn. I hvertfall gjorde ikke jeg det, jeg jobbet for å hjelpe mennesker som slet og var syke.

Man sliter som faen for å fungere i hverdagen og holde humøret oppe, så får man istedet for støtte og forståelse faktisk høre ting som at en ikke burde reise hvis en ikke er frisk nok til å bevege seg «som normale folk i samfunnet» «jævla naver», «det er jo bare», «slutt å blogge og skriv heller jobbsøknader», «han er ikke mye syk fordi han var ute på byen sist helg og en uke i syden tidligere i år», «du har ikke noe du skulle sagt som snylter mine skattepenger», og annen dritt.

Det er faktisk utrolig sårende for noen som faktisk ikke engang greier å holde seg våken mens en sitter å driter. Har noen av dere sovnet og tryna i golvet samtidig som det kommer avføring ut av rævhølet?

Prøv å forestille dere at jeg er i jobb i det yrket jeg er utdannet. Jeg er kokk. Ja jeg har faktisk utdannelse(r!) Se for dere at jeg jobber på et kjøkken og sovner og tryner inn i stekeovnen.

Jeg har også jobbet flere år i barnehager. Se for hvis jeg enda skulle jobbet med barn, se for dere alt som kan skje hvis den voksne ikke er våken nok til å følge med på hva barna driver på med.

Jeg har vært forbrukerkontakt, se for dere den kundebehandling og service jeg kan bidra med svimmel, kvalm, full av smerter, angstfull, utmattet og deprimert. Se for dere hvor gode råd jeg kan gi dere sovende.

For eldre har jeg også jobbet, på sykehjem og sykehus. Tunge løft, medisiner, vaske underliv, holde handen mens en er sammen med noen som sovner inn og dør. Se for dere en som ikke kan kjøre egen bil til og fra jobben pga fare for seg selv og andre – se for dere samme personen ha ansvar for syke og eldres liv og helse.

Jeg har vært på utredning, og slik det er i dag så kan ikke jeg ha eller utføre èn av jobbene jeg selv har hatt i mitt liv, og jeg har renset reker, skrellet poteter, vasket toaletter og ferger for å klare meg her i livet. På en god dag i dag kan jeg utføre mange oppgaver. Men mange folk, mine såkalte medmennesker i samfunnet, er faktisk så dumme at de tror jeg kan bestemme en god dag. Da hadde alle dager vært gode, perfekte, og jeg hadde vært i full jobb igjen og hjulpet andre mennesker – barn, eldre og syke.

Og dyr.

Vi har alle våre drømmer.

Kan noen av dere gjette hvor mange ganger jeg tryner i laptopen min når jeg skriver et blogginnlegg, hvor mange ganger i døgnet mobilen min går i gulvet fordi jeg er utmattet eller bare sovner??! Kan dere gjette hvor mange ganger jeg har skallet bakhodet i veggen? Eller i salongbordet? Kan dere gjetter hvor redd jeg blir når da det skjer? Kan dere gjette hvordan jeg har det med å ha det slik? Hva jeg føler og tenker?

Når pusterørene mine tetter seg og jeg ikke får puste på et halvt minutt eller tre? Når jeg ser mitt liv i revy og det hyler i ørene mine og hjertet mitt dunker så hardt at jeg tror det skal enten revne eller eksplodere?!

På hvilken måte er det greit å mene at jeg som syk ikke skal få bevege meg i samfunnet, reise, oppleve og ha det så bra som jeg kan ha det. Mens jeg må ta hensyn til alle andre hele tiden. Høre på hyling og skriking i setet bak meg på tog, buss og fly. Bli sparket i ryggen, gulpet og sølt på. Jada, nå snakker jeg om små barn, men de er i følge av voksne. Voksne som krangler og er ufine og ekle..

Hva er det som gjør at så lenge dere voksne mennesker ikke kan se på meg hvilken sykdommer og diagnoser jeg har så kan dere bare ta dere retten til å slenge dritt til og om meg? Gjøre min dag verre enn den allerede er til deres fornøyelse.

Han møkka drita ufyselige russeren på flyplassen som var ekkel mot barn, kone og alle rundt seg sa ingen noe til… selv satt jeg der og plaget ikke noen, ikke med vilje ihvertfall.

Til hun sugga som satt ved siden av meg på flyet i natt, du aner ikke hvordan jeg hadde det allerede før jeg gikk ombord på flyet – jeg håper virkelig du føler deg vel med deg selv hver dag i resten av ditt liv. Håper du husker mitt ansikt og smilet jeg ga deg. Håper du husker at jeg holdt min munn. Jeg var én uke på ferie med tannsmerter, øresmerter, hodesmerter, forverret antall pustestopp og med medisiner for alt mulig – og jeg er faktisk mer enn takknemlig for denne uka 😘

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#usynligesykdommer #sykdom #fordommer #cfs #kroniskesykdommer #kroniskelidelser #osas #tettepusterør #betennelser #ufør #smerter #reise #ferie #livet #jatillivet

Kveldsflyet fra Antalya til Gardermoen 15/9.

12 kommentarer
    1. Huff !!! Dette er ikke greit i det hele tatt !! Men det er dessverre ikke mange som forstår bæra,når det ikke syns utenpå! Hun ekle dama, kan gå å koke hue sitt ! Blir ordentlig lei meg av sånne folk !

    2. Det å ta hensyn går begge veier. Full forståelse for at du er syk, og selvfølgelig kjedelig for deg – men kunne det vel tenkes at hun du satt ved siden av også kunne tenke seg en rolig tur hjem. Er du så dårlig som du skriver her skjønner jeg ikke en gang hvordan du tørr å dra ut å reise. Jeg ser også av bilder at du drikker og hygger deg, noe som jo er kjempefint, men er det så smart når man allerede er så dårlig som det du beskriver?

    3. Christian: LOL! Går ikke å ta deg seriøst som stiller spørsmål ved at kronisk syke drikke og hygger seg… kaster ikke bort tid på folk med slike meningsytringer. Adjø.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg