10 ting jeg ikke kan være uten!

Disse bildene har jeg tatt i sommer i Tyrkia og Albania. Sugerør, blomster, farger og reising. Det er livets store gleder det!

Altså jeg dør ikke om jeg blir uten disse tingene, men det er litt sånn at livet blir fattigere og mer meningsløst uten. Her snakker jeg ikke om hverken luft, kjærlighet, vann, mat, penger, familie, venner og sådanne helt nødvendigheter, men ting som føles veldig nødvendig for meg.

01). Musikk er for meg en nødvendighet. Musikk har reddet livet mitt utallige ganger. Hvor hadde jeg vært uten Madonna, Ozzy Osbourne, Pink Floyd, Rammstein, Blondie, Fleetwood Mac, LP, Metallica, P!nk, Dolly Parton, Kenny Rogers, Miley Cyrus og så videre. Konserter, vinyl, CD, kassetter, strømming, you name it, I love it!!

02). Blomster må jeg ha, det frisker opp og gir mer til liv til hverdagen, skaper harmoni og velvære. Rett og slett terapeutisk og gir en gladere hverdag.

03). Kollektiv transport er jo absolutt en nødvendighet for en funksjonshemmet person uten sertifikat og bil. Når en ikke kan kjøre selv så hadde det blitt trist å være avhengig av at folk rundt skal stille opp når en trenger noe. Så irriterende som buss og togforsinkelser er, så er jeg likevel veldig glad for at tilbudet finnes. Da særlig fly. Uten fly hadde jeg ikke fått sett verden. Hadde noen fortalt meg at jeg aldri mer kan reise igjen, så hadde noe dødd inni meg.

04). Farger, kan dere forestille dere en verden uten farger? En verden i sort, hvitt eller grått hadde nok gjort meg kronisk deprimert allerede i ung alder, og jeg ville fått en så dårlig psykisk helse at jeg rett og slett ikke hadde levd i dag.

05). Medisiner er jo genial oppfinnelse. Da både pillere, vaksiner, medisinsk utstyr som rullestoler, briller, høreapparat og CPAP. Her kan vi også ta med vitaminer og kosttilskudd, akkupunktur, homeopati, krystaller, fysioterapi, ganding, alt som fungerer for å holde folk friske, eller gjøre noen frisk(ere). Psykisk og fysisk, jeg heier på medisin!

06). Restauranter og uteliv er jo absolutt et behov for meg helt klart. Mat og drikke skulle ikke være med på denne listen, men her er det opplevelsene, det sosiale, den psykiske helse, velvære og livskvalitet det handler om. Som alle punktene her egentlig, hehe..

07). Nå ble det vanskeligere, så da må jeg si klær. Det er jo uansett en livsnødvendighet med klær, tøy, noe å pakke seg inn i for å ikke fryse ihjel her til lands. Ikke er det lov å vandre rundt naken heller, så da vil jeg ha kule klær som jeg liker, når jeg først er tvunget til å bære dem.

08). Sko, en tid i livet mitt slet jeg veldig med å kunne gå forbi skobutikker. Jeg er mye bedre nå. Har et ambivalent forhold til at alt av sko som selges til menn her til lands er drit kjedelige, ofte er det stygge sko. Samtidig er det greit for lommeboka at det er slik. Jeg elsker sko som skiller seg ut, sko med nagler, cowboyboots, alle kule ting til å ha på beina. Er jo likevel en nødvendighet også, så.. ikke glad i gummistøvler da. Det betaler jeg ikke for selv, da holder jeg meg heller hjemme.

09). Røyk, altså sigaretter eller tobakk må jeg ha. Jeg er rusavhengig, og at jeg har hatt et rusproblem i henhold til amfetamin og diverse i mine yngre dager, så nå sitter jeg igjen med røyk og kaffe, og det gir jeg ikke slipp på med det første. Si hva dere vil om det, bryr meg midt i kaviarstjerna.

10). Plastsugerør, dette er litt tøysete. Men drinker uten plastsugerør mister litt av sjarmen og følelsen. Disse sugerørene gleder meg, og jeg kan sitte hjemme på balkongen og føle at jeg er på en tropisk øy og bare nyter. Sydenstemning. Det er psykologisk, men så lenge det gir meg slik en oppstemthet så går jeg all in. Hardplast, metallsugerør og så videre blir IKKE det samme. Økologiske sugerør og sugerør av papir er jo bare megafrustrerende. Hurra for Wish som sender meg ekte gode gamle sugerør ❤️

Har du en liste med nødvendigheter?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#bunny #bunnytrash

30 kommentarer
    1. Den lista sa enda mer om deg, på en måte. Morsomt å lese. Deler nok både musikk og blomster…kommer nok like høyt som hos deg, natur, nett/data, interiør…kanskje, var veldig glad i både klær og sko med det spesielle…men det var den gang da. Men kanskje jeg lager en liste…om det ikke føles for krevende. Mobil…den kommer nok temmelig høyt også… Klem<3

      1. Alt du nevner hadde vel kommet innafor en topp 20 liste. Blomster kunne vært erstattet med natur, men fant ut at det var bedre å skrive blomster, for det er planter det handler om, og jeg synes det er så stas å ha hjemme 🥰

    2. Interessant øvelse 😉. Skal vi se, grunnleggende behov forutsett dekket, slik du har gjort.
      1. Medisiner. Uten ville jeg vært død, bokstavelig talt.
      2. Bøker. I alle varianter. Læring, underholdning, virkelighetsflukt – hva som helst, jeg må ha dem.
      3. Eie mitt eget hjem. Tilfluktshulen er hellig. Holder bare ikke ut tanken på å være prisgitt andre.
      4. Muligheter til å skape noe. Om det er å lage en ny bunad, veve vikingbånd, strikke, scrappe, fotografere eller male et bilde. Samma det, bare la meg ha nok stæsj innen rekkevidde.
      5. Musikk. For alle variasjoner av humør.
      6. Natur nært tilgjengelig. Sjelefred og sanking.
      7. Katt. Forskjellen på å komme hjem, og å komme hjem til tomt hus.

      Hmmmm. Næh, er fornøyd jeg nå 😄

        1. Strengt tatt enig i at dyr er familie 🥰. Jeg er imidlertid allergisk mot både katt og hund. Til nå er ikke reaksjonene verre enn at jeg velger å gi faen og beholde katten. Lungespesialistene er ikke imponert, for å si det mildt 😏, så jeg er nok blitt veldig bevisst på at det ikke er noen selvfølge for meg å ha en dyrekompis i livet.

          1. Om jeg hadde blitt allergisk så hadde jeg gått først, bank i bordet for at jeg ikke er allergisk mot annet en løgnere. De gir meg utslett, ellers er den biten tipp-topp hos meg. Leit å høre du er allergisk, håper det ikke forverrer seg. Hold deg unna fugler!

    3. Ja hva skal jeg si;
      1. medisiner. Med en kronisk sykdom er jeg avhengig av medisiner for å ha en god livskvalitet.
      2. Musikk i alle varianter har vært og er livreddende for meg.
      3. Bøker klarer jeg meg ikke uten.
      4. Trening. Jeg MÅ trene for å gjøre det skjelettet sterkere( har beinskjørhet), i tillegg trener jeg for å holde smertene på armlengdes avstand.

      Utover dette er jeg fornøyd med tingenes tilstand.

    4. Herlig innlegg….
      Jeg må eie mitt eget hus! Elsker huset mitt…det er mitt og her finner jeg ro i sjelen..
      Jeg må ha bøker, blader, aviser..
      Jeg må ha garn i alle varianter..
      Jeg må ha flere par joggesko…går mye!
      Jeg må ha sykkelen min..
      Jeg må ha gulost ..Aldri en dag uten gulost..
      Jeg må ha MacBook Air – den er jeg meget glad i!
      Jeg må ha stearinslys i alle varianter…Med og uten duft..
      Jeg trenger bilen min til å hjelpe min mor..Nytter ikke busse til henne!

    5. Hmmm – her lærte vi enda mer om Bunnyen iallfall! Og ja – kanskje jeg adopterer den der allerede i morra ettermiddag – jepp, jeg prøver! 🙂 klem

      1. Vel, egentlig ikke så mye nytt, men hvem husker sånt? Jeg biter meg merke i enkelte ting, andre ting sier bare poff! Skal følge med om jeg lærer noe nytt om deg, hehe 😜

    6. Jeg tenkte først at “åh, dette var gøy, 😉 dette må jeg også lage et eget innlegg om”, men jo mer jeg tenkte på det, jo mer fant jeg ut at det blir et veldig kort innlegg. Fordi, bortsett fra det mest essensielle i livet som mat, vann, hjemmet mitt og familien min, så er det ingenting jeg MÅ ha. Jeg har det så utrolig fint og bra, her hjemme, sammen med familien min, at jeg ikke trenger noe annet.

        1. Jeg skrev hjemmet mitt over her, gjorde jeg ikke? Et hjem er vel også en nødvendighet! Men jeg må ha hjemmet MITT, så da er dèt èn “ting” jeg MÅ ha… 😉
          Dette er vel listen min:
          1. Vann og mat
          2. Familien min, og ja da er hunden medregnet
          3. Hjemmet mitt
          4. Natur. Så jeg kan dyrke -og sanke mat, og fordi natur er det beste som finnes i verden 😉

            1. Skrev ikke du “det som livet blir fattigere og mer meningsløst uten”? Å ikke kunne bruke tannkrem, aldri noensinne igjen, tapper ikke livsgleden min! Men hvordan det går med tennene mine uten… dèt vet jeg ikke? Er da tannkrem å regne som essensielt og livsnødvendig, kanskje?

              1. Haha.. du er virkelig en nøtt 😜 Men lista var ting man føler sterkt for, ikke livsnødvendigheter, jeg dør ikke uten sko. Hvis du tror at et liv uten tannkrem ikke tapper livsgleden, hmm jeg tror du vet hva som skjer uten, det blir au-au, og DET tapper livsgleden. Kanskje tannlege skulle stått på lista da? 😜

                1. Helt klart, uten å ta vare på tennene sine blir det au-au, men jeg ser ikke tannkrem noe sted på listen din? 😉 Kanskje burde vi se på tannkrem som mer livsnødvendig? Men hvis jeg MÅ ha èn spesiell type tannkrem, DA burde den kommet på en sånn listen? Som du skriver, denne listen handler om ting man føler sterkt for, ikke det som er livsnødvendig. 🙂

                  1. Tannkrem hadde vel havnet på listen om listen var bittelitt lengre, nå har jo jeg noen tannsykdommer og levde med tannsmerter i flere år og endte hos psykiater. Så jeg er satt på stift for å si det sånn. Hva med tamponger og bind da?

                    1. Spørsmålet er: “hva er det som er livsnødvendig”? Hvor går grensen mellom det et menneske må ha, og det vi ønsker. Medisiner er vel å regne som livsnødvendig, hvis man har en sykdom som tilsier at man trenger de!? Men hvor nødvendig er f.eks paracet hvis man bare har litt vondt..? Tannhelse er jo viktig, kanskje også livsviktig? Men grenser går kanskje mellom det å ha en tannkrem og det å måtte ha ett spesielt merke? Bind og tamponger er jo ikke livsviktig for en kvinne, men det blir fryktelig grisete uten. Kanskje kan det å ikke bruke noen form for “beskyttelse” medføre infeksjoner, for en selv eller for andre!?

                      1. Vel, det var ikke snakk om livsnødvendig, men følelsesmessig nødvendig, ting som hever livskvaliteten, gjør en glad. Jeg skriver musikk, blomster og farger. Tenker de fleste kvinner synes det er bra at det finnes produkter som bind, tampong, tannkrem, mascara, sjokolade…

                      2. Vel, jeg er kanskje ikke som “de fleste kvinner”, jeg er kanskje ikke som “de fleste” sånn generelt? 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg