10 fordeler som overvektig og feit!

Etter flere innlegg om vekt, vektreduksjon, fettforbrenning, slanking, latskap, bevegelse, aktivitet, trim, dietter, slankeoperasjoner og ikke minst bruk av potensielt farlige slankemedisiner, så følte jeg at i dag er det på tide å løfte fram fordelene med fedme, fordeler med å være overvektig, litt tjukk, tjukk eller ‘feit’ som noen sier.

01). Man er normal!

Det er helt normalt å være overvektig eller feit. Så kan de lærde strides om det er en fordel å være normal. Blant ungdom er det enda slik at majoriteten innehar BMI mellom 18,5 og 25, som defineres som sunn normalvekt. Men etterhvert som man blir eldre, legger de fleste litt på seg. Så i dag er faktisk folk flest overvektige når de kommer et stykke opp i voksen alder. Anslagsvis er bare 40 prosent av kvinner og 25 prosent av menn innenfor det som defineres som normalvekt på BMI-skalaen. Det er altså ikke lenger normalt å være «normalvektig» 😜

02). Større sannsynlighet for overlevelse på sykehus.

Det er muligens mer sannsynlig at en trenger helsehjelp som overvektig. Men havner man først på sykehuset, viser en rekke studier at man har større sannsynlighet for å overleve som overvektig. Dette kalles fedmeparadokset, og er sett i alt fra ulykker til sykdommer. Høy BMI betyr som regel at man har mer muskler som kan virke beskyttende. Men det er også mulig at selve fettet beskytter både mot fysiske skader og mot tøffe behandlinger 😜

03). Kan spise mer uten å legge på seg.

Jo større en er, jo mer energi bruker en på å flytte seg. I tillegg bruker man mer energi bare på å holde en større kropp i gang. Altså, en 25-åring som ligger i senga hele dagen, forbrenner rundt tre hundre kilokalorier ekstra med tjuefem kilogram ekstra på kroppen. Det tilsvarer en liten frokost. En kan altså spise mer enn en tynn person uten å legge på seg 😜

04). Man får mer effekt av trening.

Klarer man å trene med like høy intensitet, vil en få større treningsutbytte enn en tynnere person. Veier en til eksempel 95 kilo vil en enten kunne dra hjem med bedre samvittighet enn en som veier 70 kilo. Eller en kan gi seg og avslutte et kvarter før på løperunden. Den på 70 kilo må holde på en hel time for å forbrenne like mye som den på 95 kilo 😜

05). Man fryser mindre.

Forrige punkt kan jeg signere for. Da jeg reduserte kroppsvekten, slanket meg 30 kilo så merket jeg at det var lettere å redusere vekten i begynnelsen da jeg hadde masse kropp. Etterhvert som jeg ble mindre, så gikk det tregere. Det samme gjelder her..

Et godt spekklag kan være kjekt å ha om vinteren. Fettet under huden isolerer mot kulda. En økning fra ti til tjue prosent kroppsfett gjør at en overlever mange flere timer hvis en for eksempel havner i sjøen. I tillegg kan en del av fettcellene, kalt brunt og beige fett, produsere varme. Jeg har selv merket hvor mye lettere jeg fryser etter slanking, enn jeg gjorde da jeg var noen titalls kilo tyngre.. 🥶

06). Man er bedre rustet for dårligere tider.

Hele poenget med å ha et spekklag, er å ha energi en kan tære på. Sannsynligvis har gener som favoriserer fettlagring vært en stor fordel å ha gjennom millioner av år med harde vintere og plutselig tørke.

Gener som sørger for å fete oss opp har vært en vinneroppskrift for de fleste av oss. Forskning tyder også på at kvinner med overvekt og vanlig fedme får flere barn enn tynne.

Å få barn fører ofte til mer fettlagring, men samtidig er fett opp til et visst nivå positivt både for fruktbarheten og antakeligvis også for å framstå som mer fruktbar for en potensiell partner 😜

07). Man er mykere og mer attraktiv.

Det er mye deiligere å kose med, være nær myke mennesker enn skinn og bein. «Mer å ta i, mer å være glad i», er ikke bare et utsagn som kom ut av det blå.

Til eksempel, da jeg var barn likte jeg veldig godt å sitte på fanget til min mormor, hun var varm, myk og god. Så plutselig reduserte hun kroppsvekten mye, slanket seg, og jeg mistet helt interessen.

Det er også slik at menn liker kvinner med former bedre, ikke alle vil si det høyt av en eller annen merkelig grunn, men.. og både blant kvinner og homofile menn er «bamser» ganske populært.

Fedme har gjennom historien vært et statussymbol og er det fortsatt i enkelte kulturer 🧸

08). Man ser oftere yngre ut.

Hva folk liker og ikke liker privat er helt annerledes enn hva en kan se i media og sosiale media hvor den store kroppsformen ofte ikke er favorisert. Det får så være, for fettet gjør underverker for utseende på en annen måte. I hvert fall etter 20-årene vil et godt lag med fett glatte ut rynker og linjer i ansiktet. Et passe fettlag under huden kan også hindre at ansiktet blir dratt nedover med alderen. Men vær obs, for mye fett igjen kan øke gravitasjonens påvirkning på ansiktet.

Fett kan også motvirke de mer spisse og innsunkne ansiktstrekkene som kommer med alderen 😜

09). Man kan leve lengre.

Den beste kroppsvekten for å leve lenge virker ikke å ligge midt i normalvekt som man kanskje skulle tro.

Tung normalvekt eller lett overvekt ser ut til å være det ideelle, selv om ekspertene krangler om akkurat dette. Når man blir eldre er det faktisk de godt overvektige som lever lengst, ifølge mange studier. Noe kan forklares med at folk som røyker blir tynnere og dør tidligere enn andre. En annen forklaring er nok at folk med lav normalvekt i større grad er alvorligere syke enn andre. Men..

En tredje mulighet er at folk med litt større kropper rett og slett spiser nok til å få i seg de næringsstoffene som skal til for å sikre et langt og godt liv uten at det går nevneverdig ut over helsa på andre områder 😜

10). Man bruker mindre vann i badekaret..

Dette sparer tid på badet fordi en stor person trenger mer plass i badekaret, og da blir det mindre plass til vannet. Dermed tar det kortere tid å fylle badekaret. En bruker også mindre varmtvann og kan da spare litt på strømutgiftene som har økt betydelig for ganske mange de siste par årene. Det heter seg også i enkelte kretser at overvektige har bedre humor 😜

Hva synes du om dette innlegget, kom med tilbakemeldinger 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#overvekt #fedme #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Her kommer mine “svar”…. 😀 1) Jeg er normalvektig. OG jeg er normal 😀 2) Jeg har vært ganske mye på sykehus i perioder. Overlevd hver gang. 3) Jeg spiser mye snop, mindre mat. Da legger man heller ikke på seg så mye. Kan ikke gjøre ALT på en gang. 4)Jeg har kjempegod samvittighet hver gang jeg trener, selv om jeg ligger rundt 70 😀 5) Jeg fryser skikkelig mye når det er minus 20 ute, jeg er også den som blir skikkelig varm… Aner ikke hva vekta har å si 😀 6) Jeg fikk ingen barn, sikkert fordi jeg er så slank… 😛 7) Jeg er skikkelig myk, selv om jeg ikke er veldig tjubby. Ligger litt i typen hud også tror jeg 😀 8) Jeg ser da rimelig ung ut, synes du ikke? Selv om jeg er bittelitt innsunken i kinnenen og hamster-kinna er på vei… Hi-hi.. 9) Jeg skal leve skikkelig lenge, så det såh! 10) Har ikke badekar, bare dusj…så det blåser jeg i. Sånn… det var dagens svar. Du ba om kommentarer 😀

    2. Og her er mine kommentarer…. 🙂 :
      1. Jeg har en BMI under 25 – og det er jo innafor det da, for jeg har jo aldri vært normal!
      2. Jeg hadde noen sykehusinnleggelser som barn – da var jeg lita og lett som ei fjær – som du skjønner så overlevde jeg!
      3. Vel – ja, antagelig, men….
      4. Jeg trener og koser meg med det…. sååå……….
      5. Det er helt rett- er man større, sliter man mer og blir fortere varm ute i kulda! Men jeg har igrunnen frysi like mye når jeg veide 90 kg som nå, så ingen regel uten unntak, hihi!
      6. Tror jeg klarer meg gjennom en liten hungersnød nå også…. og jeg fikk bare to barn selvom jeg veide mye… 🙂
      7. Mykere var jeg nok… men jeg føler meg mer attraktiv nå da! Aaaaner ikke hva andre måtte mene!
      8. Det er helt sant – rynkene kommer kjappere uten bollekinna!
      9. Redda meg jeg da… som ligger på “tung normalvekt”!
      10. Hahahaha…. nå har jeg jo ikke badekar da…….. i dusjen går det vel mere vann til større kropp sikkert….! Og – jeg (syns sjøl) at jeg har like fantastisk humor uanset…. hahahaha…

      🙂

      1. Det med å fryse finner jeg faktisk litt irriterende, det var faktisk noe jeg ikke var helt forberedt på da jeg gikk ned i vekt. Er det noe jeg ikke liker, så er det kulde. En av de viktigste grunnene til at jeg flytta fra Hinnøya og hit til landets mest solfylte by 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg