Hvorfor Queer-ideologi?! (Del 1)

Jeg dumpet over en helt ny artikkel fra Akroma på MeWe. Artikkelen er skrevet av Johan Slåttavik som er 36 år, har bachelorgrad i journalistikk fra Høgskulen i Volda. Masterstudent ved NTNU, studier av kunnskap, teknologi og samfunn. Ergo, her er mye studier, altså lesing, teorier fra bøker, verden og livet sett fra et sted mellom forsiden og baksiden på en bok. Livet mellom to permer. Men fakta er at livet er der ute, her og nå, med å bevege seg i samfunnet, møte mennesker, oppleve, snakke med mennesker fra diverse miljøer, se en sak fra forskjellige perspektiv, føle på, erfare – «livets harde skole» er sterkt undervurdert og består i langt høyere grad av medmenneskelighet enn ei bok på høgskolen i Volda.

Johan Slåttavik har skrevet om queer-ideologi (første gang jeg hører/leser utrykket) om transmenn og transkvinner. Et tema selv jeg, som homofil, en som har bevandret mange forskjellige miljøer, kjenner og har møtt mange homofile, lesbiske, dragqueens, transpersoner og mennesker satt i forskjellige båser – et tema selv jeg har vært forsiktig med å høylydt mene noe om eller skrive lange ytringer om. Men det har altså Slåttavik. Slik jeg ser det, for å gjøre vondt verre for en liten gruppe mennesker.

Han starter med å skrive at «hvis såkalte transmenn og transkvinner faktisk var ekte menn og kvinner, ville ordet «trans» selvfølgelig vært redundant. Hele konseptet med «trans» ville vært overflødig i seg selv. De kunne bare gått rundt og være ekte menn og kvinner, uten å lage noe nummer av det. Men hele poenget er å lage et nummer av det. Et stort nummer».

Det er det jeg som homofil hele tiden får høre, da særlig når det nærmer seg Pride, når regnbueflaggene henges opp, og en god stund etter Pride. Og sørlig dagene etter paraden i Oslo. De som ikke liker oss sier at homofile skal bare gjøre seg til, vi er oppmerksomhetssyke og så videre. Vi promoterer legningen vår, og fordi fem stykker i prideparaden kler seg, eller ikke kler seg, har gag-ball i munnen og fremstår som kinky SM- og bondage-personer så er alle de 20 000 som går i paraden perverse. Det kastes ut kommentarer om at seksualitet er privat, og homofile er ekle som promoterer sin legning.

Selve kampen, alt som har skjedd i historien, Stonewall, hva homofile, lesbiske, transpersoner, dragqueens utsettes for hver dag i hele verden, også i Norge dét har de lite eller ingen kunnskap om. Eller de ganske enkelt bryr seg ikke, nekter å lytte, er totalt ignorante. Dødsstraff for å elske.. hæ?

I en diskusjonstråd på Facebook en gang så hadde noen lagt ut et bilde av noen av disse enkelte tilfellene som gikk i paraden i Oslo, halvnaken og fremmet en rope fetish som få vil snakke om. La ut om hvor perverse og avskyelige disse menneskene er. Hvor skadelig det er for barn å se dette.

Vel, det er skadelig for barn å se hvis de har voksenpersoner som fordømmer. Få ting er verre enn å vokse opp med foreldre, foresatte, familie etc som omtaler fordømmende, nedsettende, stygt og hatefullt. Dette barnet som hører har følelser, og de følelsene er kanskje ikke som dine og mine. Kanskje framtiden til dette barnet skulle vært å leve et lykkelig liv som homofil, lesbisk eller transperson. Men på grunn av sine egne såkalte nære, foreldre, besteforeldre, så valgte denne å kutte pulsårene og ende sitt eget liv som 15-åring.

Disse gruppene er overrepresentert i selvmordsstatistikken fordi de hører slekt og venner si «jeg hater», barn får med seg, barn er veldig observante, trenger masse omtanke, bekreftelse og kjærlighet, de trenger gode rollemodeller og forbilder for å vokse opp å bli gode empatiske og forståelsesfulle mennesker, og det de hører fra sine foreldre er «jeg hater barnet mitt».

En annen ting er, som jeg har gjennom mange år merket meg, er kritikken mot de som skiller seg veldig ut når det er Pride. At bondage-personer, halvnakne og nesten helnakne og dragqueens er de som brukes som eksempler for å kritisere Pride og kalle personer for perverse avikere, unormale, avskyelige homofile et cetera. Så under Pride en gang snakket jeg med noen av disse avkledde, jeg gikk bort til dem og spurte hva greia var, for jeg følte også at disse var ødeleggende for det store bildet, målet med pride og å vise frem mangfoldet.

Da er det jo slik at Pride representerer mangfoldet. Og disse jeg snakket med i paraden gjorde nettopp det, disse «perverse» som i ettertid blir lagt ut bilder av på sosiale media og hengt ut som avskyelige homofile. De er faktisk heterofile menn og kvinner, i meget respektable jobber, med tenåringsbarn, hund som de går tur med, de har eneboliger og kjører Audi.

En annen ting er at noen av de som kritiserer dragqueens, altså mennesker som kler seg ut som motsatte kjønn, som inntar en rolle som annet person enten for å underholde, fjolle eller fjase, eller slippe fri sitt indre selv. Mange som har tatt til ordet mot dragqueens ble helt harnisk når tidligere FrP-leder fikk massiv kritikk for å ha kledd seg ut som indianer. Ordlyden var «det må da være måte på hvor krenka man skal bli». Ja, akkurat ja.. dobbeltmoralen lenge leve!!

Folk må bare bli så krenka dem vil, om jeg kler meg ut som dame, indianer, cowboy, afrikansk pygmé eller whatever, så er det ikke for å krenke noen, det er helt andre tanker som ligger bak. Så da gir jeg flatt faen i om folk føler de må la seg krenke på andres vegne, det er idiotisk mener jeg. Og dobbeltmoralen er enda verre!!

Johan Slåttavik skriver at «biologisk og medisinsk sett vil disse transpersonene alltid forbli det kjønnet de ble født som. DNA-prøver av en «transmann» til alltid vise at vedkommende er en biologisk kvinne. Motsatt vil slike prøver alltid vise at en «transkvinne» er en biologisk mann. Personlig så mener jeg at såkalte transpersoner ikke egentlig finnes, og at transpersoner bare er en sosial konstruksjon».

Biologiske og medisinske fakta er ikke å fornekte, men å kalle mennesker «såkalte transpersoner» og «bare en sosial konstruksjon» er jo stygt i seg selv. Hvordan mennesker har det inni seg, hva de har måtte tåle og gjennomgå for å ta slik en alvorlig farlig avgjørelse som å skifte kjønn og sådan. At man må gjennom så ekstreme handlinger for å ha det bra med seg selv, og så oppleve å bli kalt en «såkalt person» og «sosial konstruksjon» er slik jeg ser det umåtelig stygt gjort. Men så skriver Slåttavik at han mener at disse ikke finnes. Vel, det er ganske godt gjort å skrive en lang artikkel om mennesker som ikke finnes, men hittil i artikkelen var dét det eneste jeg fant godt!

Les del 2 her: «Andre del!»

Originalartikkelen: «Såkalt Queer-ideologi er bare skadelig» (Akroma)

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#transpersoner #lghbtq #lhbt #identitet #queer #gay #trans #kjønnskifte #pride #bunny #bunnytrash

11 kommentarer
    1. Godt skrevet. Og jeg er stolt av å ha vært bevisst på å ikke påføre mine barn holdninger som er diskriminerende og degraderinger av andre mennesker.

      1. Takk. Jeg må igjen være klar på det at jeg selv ikke skjønner transgreia. Det jeg ikke forstår kan jeg ikke si så mye om. Men mange mennesker har jeg møtt i mitt liv og denne gruppen mennesker påfører ingen skade på noen andre enn seg selv, altså hvis de angrer på et kjønnsskifte så har de jo et enda større problem enn de hadde i utgangspunktet. Personlig så har jeg en knapp på å akseptere seg selv som man er, i og med den kroppen en har fått, kjønnsmessig. Men dette er så dypt inne i et menneske at jeg evner ikke ta et konkret standpunkt. Så hvis jeg hadde hatt barn så ville jeg nok ikke talt for eller imot, men vist aksept. Og i henhold til barn så ville jeg ikke tatt samme standpunkt når det gjelder religion og farlige ideologier. Der ville jeg nok påvirket til at de holder seg så langt unna å underkaste seg den slags som bare overhodet mulig.

        1. Aksept og respekt er to viktige nøkkelord! 🙂 Jeg trenger ikke å skjønne for å akseptere. Det handler om respekt for andre mennesker og andre menneskers valg, så lenge de ikke skader andre.

    2. Liten “kvile auan” pause i lesinga, før æ gjyv laus på del2.. Men trur æ tar et standpunkt allerede nu, og si at han derre Slåttavik virker absolutt ikkje heilt god.. 😳
      En ting er nå at man ikke bestandig forstår de valgan andre tar – men la folk få være seg sjøl – uansett hvem eller hva de velger å leve livet sitt som..

      1. Det er noe med at han faktisk bruker reelle samfunnsproblemer og fletter inn i dette med transpersoner for å øke fordommer mot en gruppe som han ikke har innsyn i hvordan de faktisk har det. Å være trans er ingen ideologi, det er ingen doktrine som er ute etter å ødelegge menneskeheten. Så jeg måtte jo bare ta dette opp..

      1. Det er ihvertfall ikke en ideologi å ikke føle seg vel i egen kropp og kjønn. Usammenlignbart mener jeg. Da synes jeg heller vi kan titte litt på disse influencerne og kroppspresset de påfører ungdommer i puberteten med plastiske inngrep og sådan. Det å bestemme hvordan man/andre skal se ut for å være «inne».

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg