Kongen på balkongens planter.

Jeg er ikke like fornøyd med planteutviklingen her på balkongen i år som tidligere. På denne tiden i fjor så hadde jeg virkelig en oase her, og en kunne sitte med følelsen av å være ute i naturen, i jungelen.

Selvfølgelig er ikke det blitt gjort samme prosess i år. Tidligere har jeg hatt vanlige tomater, og de plantene ble jo tre meter høy. Jeg hadde også chilli og paprika. I år har jeg ikke plantet vanlige tomater, men cherry, kirsebær og cocktail-tomater. Det er jo mye mindre/lavere planter, max 60 centimeter. Først nå er det blitt modne tomater, gule og røde. Jeg var sent ute med å plante frø og omplante spirene, må sies. Har også chilli, og i dag er første dag jeg ser blomstring.

Praktspraglene holder seg, da spesielt den mest vanlige varianten, men den rødere er mer blass i år, og grønnere i bladene. Skal jo være en mellomting mellom blod- og vinrøde. Underlig dette, har jo hatt spragler i alle år.

Disse nevnte er jeg jo likevel fornøyd med, noen avvik må det jo være fra år til år. Det er mine Ynder jeg klør meg i hodet over. Den vanlige rosa varianten blomstrer, men de grønne bladene uteblir. Veldig merkelig, for den helt lyse rosa, nesten hvite, den får masse grønne blader og den slynger seg avgårde, men der dør selve blomstene med en gang, de bare henger der, så faller de av.

Den røde ynden derimot har masse grønne blader og den blomstrer masse flotte røde blomster, men den slynger seg ikke. Hvordan tre utgaver av samme plante utvikler seg så forskjellig er for meg en gåte. Samme planter, samme balkong, samme behandling. Har hatt disse noen år og aldri sett makan.

Trenger meg en tur på Plantasjen, Hageland eller noe sånt, må oppgradere litt her slik at det blir litt frodigere på høsten når den kommer. Noen som har lyst å plukke meg opp å dra en tur på plantehandel? Hehe..

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#planter #praktspragle #ynde #tomat #chilli #balkong #bunny #bunnytrash

16 kommentarer
    1. Kjøpte to ulike praktspragle som var på tilbud på Plantasjen. De var pjusk og se til, men jeg plantet de om og satte i større potte. De er blitt så store. Har klippet ned masse. Den ene er mer grønn, og den andre er rød. Mulig at det er for mye lys som gjør det. I fjor hadde jeg bifftomat, cherrytomat,paprika, agurk og chilli. Men de var i drivhus. Plantene ble høye. Men i år brakk jeg armen, og min ektefelle kjøpte frø av sommerblomster og ikke noe av det andre. Jeg kjøper sjelden frø fra Plantasjen siden de er dårlige. Skal bestille over nett, og plante i drivhus. Det man har dyrket selv smaker så mye bedre. Du har ikke hatt det for kaldt?

      1. Praktspraglene er herlige, de har jeg hatt i alle år. Tviler på at jeg har hatt det for kaldt, det er yndene som er rare, de overvintrer helt ned i 5 grader, men liker varme, i skrivende stund er det for varmt for meg på balkongen. Jeg sitter en stund, så må jeg inn i stua foran vifta.

    2. Synes i alle fall det så frodig ut der, selv om ikke alt var som i fjor. Du kan nok kose deg med litt av hvert snart 🙂 Og Los Kaninos er på plass 😀

      1. Koser meg læll jeg, men vil ha det litt tettere/frodigere, og jeg vil finne ut hva som er med de yndene, hvorfor de oppfører seg som de gjør. Los Kaninos? Vibrator og Dildo du ser 😜😂

          1. Jeg har ikke samme humoren på dette feltet. Når du her nevner bloggere, så tenker vi vel på det samme. Jeg er heller glad for at det er meg som er siktet ut fremfor noen andre, for jeg unner ikke andre å bli plaget på den måten. Det er veldig belastende. Ikke det at jeg tror så mange bryr seg.

    3. Hmm – synes virkelig det virker som om du har grønne fingre! Men det er jo unektelig litt rart at noen planter plutselig oppfører seg annerledes! Du får supplere litt her og der utover – du har det jammen fint på balkongen din! 🙂

      1. Takk, det jeg synes er rart er at samme type planter som har samme størrelse, står likt plassert, blir vannet like mye osv osv oppfører seg så forskjellig. Jeg hadde skjønt det hvis det handlet om mennesker, dyr, fugler eller fisker, men dette er yndeplanter liksom. Supplere ja, drømmer om at noen som skal avgårde på Hageland eller noe dukker opp.. selv bor jeg for langt unna til å bruke kollektivt til denslags. Kommer meg ikke hjem med fangsten.

    4. Av hva eg har skjønt så liker ikkje de der spraglene sol noe særlig. Den store min ser helt dø ut om det har stått i sola, men i skyggen koser den seg 🙂 Eg satte jo mine ut ved inngangen og det så lenge bra ut, men fant så ut at mine spragler klarte søren meg å lokke brunsneglene ned en hel betongetasje fra hagen bakom blokka her! Nå står de i skyggen på terrassen….Aldri mer ut på “land”jorda! Stakkars, de ble jo spist på! 🙂

      Er slettes ikkje like frodig her heller, det er garantert vært for mye vær hele sommeren! Neste år Bunny, da skal det bugne av go`saker over alt her, men i år? Nada nix…alle sukkerertene ble også spist opp…”forbanna” sommerfugler og alle ungene demmes hehe

      Kos deg!
      Klem Vibbe 🙂

      1. Den vanlige spraglet er like fin, den står i sola, får sol i fra 12-13 tiden til litt etter 20. Den blodvinrøde derimot er litt blæss, men vokser som bare juling. Yndene mine er de jeg er mest forundret over… får heldigvis ikke brunsnegler opp hit, hehe.. kos deg du oxo 😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg