Hatt beste bussopplevelsen noensinne (til Fjell i Drammen)!

I dag har min samboer og jeg vært litt rundtomkring her i Drammen. Først dro vi hjemmefra og til Gulskogen kjøpesenter. Tuslet litt rundt der og kikket litt, og så dro vi inn til Drammen sentrum, Bragernes torg. Vi satte oss på Marvins Diner og inntok et godt måltid der, det ble hver vår Cæsar Salat med drikke til. Jeg har omtalt Marvins Diner før, se her: «Marvins Diner, Drammen».

Før vi tok bussen hjem så var vi innom Kiwi ved Strømsø Torg og fikk handlet inn litt småtterier som vi trenger til helgen. Så gikk vi til busstoppet og ventet på bussen. Det tok ikke lang tid så kom buss nummer 3 til Fjell, og det ble en alle tiders tur..

Vi var de første som steg ombord og fikk satt oss, med unntak av damene i hijab som snek seg inn bakre dør. Sjåføren som var helt ny på denne ruten, ingen av oss hadde sett han før, tok fram mikrofonen og meddelte i høytalerne: «Dere som gikk inn bakdøren må gå ut av bussen og komme inn her framme hvor man betaler». Damene latet som ingenting. «Bare kom igjen», gjentok sjåføren. Alle som skulle ombord hadde satt seg, men bussen kjørte ikke. «Kom igjen», sa sjåføren, og damene skjønte at bussen ikke kom til å kjøre om de ikke kom og betalte. De gikk av bussen og gikk inn framme..

Der ble disse to kvinnene stående og diskutere, de sa de visste ikke hvordan å betale, sa de hadde ikke penger, de hadde Ruter-app, men den virket ikke. Blablabla.. De gjorde seg så utrolig dumme, som de bruker å gjøre når de blir tatt for noe. Sjåføren ba dem om å laste ned Brakar-appen som vi bruker her i Drammen, så begynte han å kjøre og damene satte seg bakerst i bussen.

Etter noen minutters kjøring så dro sjåføren fram mikrofonen igjen, og over høytalerne kom følgende: «Dere der bak, få beina deres ned av setene, her ombord så skal setene være rene til andre passasjerer som kommer ombord, det er veldig frustrerende å få skitne og ødelagte klær fordi enkelte ikke vet å oppføre seg. Om dere må ligge når dere reiser med buss så får dere kontakte helse-ekspressen og reise med dem. Takk!»

Denne sjåføren var ikke ferdig, han ga seg ikke. Etter et par minutter så spurte han i høytaleren igjen: «Dere to har dere betalt nå?». Kvinnene plapret på sitt språk og holdt på med mobilene sine. De responderte ikke. Da spurte han: «Vil dere være med videre?» De gjorde seg dumme. Dermed stoppet han og satte dem av ved butikken her på Fjell. Derfra er det slik at uansett hvor de skulle så er det bare 5-10 minutter gåavstand. Begge damene satte seg på muren og ventet på neste buss, ikke faen om de skulle gå en meter, hahaha..

Jeg begynte nesten å klappe, for denne sjåføren fant seg ikke i noe tull. Denne bussturen var bare blåbær i forhold til tilstander som bruker å oppstå på denne ruten. Folk som ikke betaler, gjenger som forsøpler, ødelegger og bråker, er truende og skriker «jævla hore» opp i ansiktet på eldre norske damer. De årene vi har bodd her har vi sett, hørt og opplevd mye fælt på bussen. Trakassering og trusler.

De fleste andre sjåfører som kjører denne ruten er ikke-norske, de bruker å slippe sine ombord uten å sjekke, og det var vel det disse damene regnet med, at de skulle få gratistur som vanlig. Ungdommer får herje vilt ombord uten reaksjoner fra sjåførene, fordi det er deres egne. Oss nordmenn er de ikke like hyggelige imot. Der er faktisk noen sjåfører som ser på oss med hat i blikket når vi entrer bussen, uansett om vi er like høflige, sier hei, og viser at vi har betalt. Jeg sier alltid hei når jeg går ombord, og når jeg går av framme bruker jeg takke for turen. Noen ganger tenker jeg «hvorfor gidder jeg?».

Da vi gikk av bussen denne gang gikk min kjære og jeg bevisst fram i bussen for å gå av der. Da fikk vi takket sjåføren for turen, og vi sa til han at han gjorde en bra jobb, sa vi satte veldig pris på det, og jeg tilføyde til slutt «du må kjøre denne ruten oftere». Da var det et par stykker bak oss som kom til og sa, «helt enig, vi er helt enig» og han ene ga tommelen opp. Sjåføren takket og sa han gjør så godt han kan, og jeg bare: «fortsett med det!».

Vi kom hjem, satte varene våre på plass, og så sendte jeg melding til Brakar. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sendt inn klage til Brakar. Jeg tenker det er på sin plass og også gi tilbakemelding når det er noe positivt. Og skulle dette innlegget nå fram til denne sjåføren, en nordmann på rundt 60 år, autoritær, grått hår og briller. Tusen takk igjen, vi trenger slike som deg her! Beste bussturen jeg har opplevd til Fjell de 18 årene jeg har vært fastboende i Drammen.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#brakar #buss #fjell #drammen #norge #bunnytrash #bunny

10 kommentarer

    1. Takk for denne historien!
      Det er deilig å vite at det finnes noen med integritet. Dette må ha vært et strålende eksemplar av bussjåfører.

    2. Endelig kom en modig sjåfør, ha ha de damene hadde utrolig godt av det, tenk etter såå mange år, sees lørdag

      1. Det var helt fantastisk. Tenk så ofte som jeg tar bussen, aldri har jeg opplevd dette før. Måtte han forbli fast på denne ruten!! 🥰 Yupp, vi er klare vi 😂🐰

    3. Dette er jo sånn det skal være, jeg bor på Fjell og jeg er sikker på at 40% enten sniker på bussen eller slipper å betale fordi de er fra samme land, altså Eritrea eller Somalia osv. Har også klaget til selskapet, men ingen svar. Folkene som skriker i mobilen på høytaler er også jævli unødvendig.

      1. Det kan virke som Brakar ikke bryr seg om klager, men får de ros derimot. I går skrev jeg mail til dem om denne bussturen, like etter fikk jeg følgende svar: «Hei! Takk for din henvendelse. Vi behandler spørsmål som kommer inn fortløpende og så raskt som mulig. Om noen spørsmål tar lenger tid å svare ut fordi vi må undersøke saken, skal du senest får svar i løpet av tre uker. Med vennlig hilsen, Brakar». I dag fikk jeg nytt svar: « Hei. Takk for en hyggelig tilbakemelding. Vi har levert personlig denne beskjeden videre til sjåføren og han takker veldig mye. Vi skal også sende dette videre til vår operatør som har ansvaret for sjåførene, så de også får dette. Takk igjen. Med vennlig hilsen Ann-Therese, Kundesenter». 🐰

    4. Så bra! De tar det til rette og det er flott at noen tør å si fra. Super bussjåfør og flott han fikk vite det på jobben også 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg