Hvorfor vil du såre og plage noen som har det tøft og vondt?

Dere som har fulgt bloggen min over tid vet at jeg nå har skrevet i cirka 8 år, at det er terapeutisk for meg og har hjulpet meg masse. Jeg har også blitt kontaktet av og møtt folk som har funnet hjelp, oppmuntring, mot og styrke gjennom bloggen min.

Noen av dere vet også at det var første gang i 2011 jeg skrev om overgrepsmannen som nå omtales om i media, og som inn i tredje året nå etterforskes av politiet i Harstad. Den gang skrev jeg for advare folk da jeg oppdaget at mannen drev og sendte venneforespørsler på FB til medlemmer av barnefamilier med nettopp mindreårige.

Det virket ikke den gang som om det hadde noen effekt å advare. Ingen, eller svært få så ut til å bry seg. Ingen slettet eller blokkerte mannen som venn på FB, tvert imot fikk han heller mer og mer tilgang til andres profiler på Facebook, og dermed mer tilgang til folks hverdag.

Det antas nå at mannen har forgrepet seg på mellom 50 og 100 mindreårige gutter.

Det som var bra med at jeg skrev om det i bloggen min var at det var en del av hvordan «ballen begynte å rulle» og at politiet endelig tok imot anmeldelse i 2016. Det var også pga mine blogginnlegg at politiet kontaktet meg og at vi ble flere som anmeldte. Samlet står vi sterkere, alene hadde jeg ikke kommet noen vei.

Så til «Christian», nettrollet som bruker skrive kommentarerer i bloggen min, kritisere alt jeg skriver, gjør, og hvem jeg er (sist i forrige innlegg). Hvis du ikke forstår, hvis du virkelig er så dum, hvorfor holder du bare ikke kjeft?! Din totale mangel på forståelse, empati og medmenneskelighet er flau og skammelig. Jeg skjønner godt at du er anonym og ikke tør stå åpent frem slik som jeg gjør.

Som mindreårig var jeg hos politiet i Harstad og skulle anmelde min onkel for vold mot meg. Politiet avviste meg, jeg fikk ikke levert anmeldelse, men ble henvist til barnevernet. De gjorde ingenting i forhold til min onkel, de anmeldte ikke på mine vegne. Ingenting! De forsøkte heller å få meg sendt på institusjon. Leder for daværende BV er i dag venner med overgriperen på FB, det har de vært siden før jeg oppdaget «overgriperprofilen» i 2011. Hvilket forhold, relasjon eller vennskap de har utenom sosiale medier vet jeg ikke. Men det er uansett spesielt slik jeg ser det.

En annen ting som er spesielt er at tidlig på 90-tallet samtidig som flere unge gutter, deriblant jeg, ble utsatt for krenkelser og overgrep så ble denne mannen dømt for gjentatte seksuelle overgrep mot en annen mindreårig gutt. Dommen han fikk var en lett «klask på fingrene».

Er det ikke merkelig at en mann anklaget/dømt for dette ikke på noen måte blir holdt under oppsyn eller etterforsket når det kommer inn bekymringsmeldinger og anmeldelser?

Og jeg har i ettertid fått kunnskap om at minst én av de involverte i den saken på tidlig 90-tall som resulterte i den patetiske milde dommen, også har vært mistenkt for utuktig omgang med mindreårig.

Jeg tror ikke på tilfeldigheter, i hvertfall ikke i denne saken.

Det har seg slik at den involverte i saken også var en tillitsperson gjennom mange på en internatskole som jeg gikk på. Jeg hadde blitt fortalt historier, og jeg mener å huske at vedkommende også har blitt anmeldt. Akkurat det er jeg noe usikker på. Men jeg fikk min bekreftelse om personen den gang da vedkommende låste seg inn på rommet mitt en gang om natten da jeg hadde overnattingsbesøk. Vi var våkne, og vedkommende låste seg inn uten å banke på. Det var spesielt og ugreit.

Overgriperen i den nå omtalte saken i Harstad har vært rapportert på kjøpesenter, til lag og foreninger, og til politiet. Han har blitt forsøkt anmeldt av personer som har blitt avvist av politiet, det har vært bekymringsmeldinger, og det har vært anmeldelser som like fort har blitt henlagt. Overgriperen har levd beskyttet av politi, barnevern og andre personer og instanser i Harstad over flere tiår.

Hadde jeg anmeldt den gang, eller for mer enn tre år siden hadde jeg ikke kommet noen vei med det. Jeg hadde da kun opplevd å ødelegge meg selv ytterligere. Så det er ikke snakk om å henlegge denne saken pga foreldelse. Her er spesielle omstendigheter, og alt skal komme for en dag!! Så igjen til deg «Christian» og til dere andre som Christian er: hadde ikke jeg skrevet en åpen og ærlig blogg som jeg gjør så hadde ikke denne muligheten for å få straffet overgriperen vært tilstede. Jeg lever med håp om å få litt, bare en anelse rettferdighet for oss, og få han straffet. Er det for sent, så har denne saken uansett økt muligheten for at vi berørte kan få hjelp og forståelse, og et bedre liv enn vi har hatt til nå. Jeg vil også tro at denne saken fører til forebyggende tiltak hos barnevern og opprustning i støttesenter for incest og seksuelle overgrep. Jeg tror også dette fører til mer åpenhet om seksuelle overgrep, at det blir lettere å prate om, og lettere å finne hjelp og støtte. Og, ikke minst, at politiet og myndigheter tar slike saker som dette mer alvorlig i ettertid!!

Når det gjelder at bloggen min er blitt fanget opp av media, den sjansen har jeg alltid visst om. På et tidspunkt var det ikke så viktig hvem som fanget opp denne saken, men at noen faktisk gjorde det!! Det jeg er forbannet for er at Harstad Tidende kopierte bloggen og satte meg i en enda verre situasjon. De hadde ikke min tillatelse og krenket meg med å direkte sitere bloggen slik at alle kunne finne fram til meg før jeg engang hadde fått mulighet til å forberede mine nærmeste. Jeg er forbannet pga mangelen på hensyn og omtanke. Jeg er forbannet på den ufine hensynsløshet og mangelen på respekt enkelte mediapersoner har vist!!

Vi er ikke bare en sak hos politiet eller i avisen, vi er ikke bare berørte, bare en historie å selge. Vi er mennesker med følelser, mennesker som har hatt det vondt, mennesker som har blitt syke pga dette, mennesker som enda lider under dette og må gå på sterke medisiner for å klare seg gjennom hverdagen. Mennesker som de fleste burde forstå, er ekstra sårbare, pga nettopp hva vi har gått gjennom!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

Tidligere innlegg om dette:

Nå er det i gang.. 26/9

Nå går hjertepumpa!! 27/9

Føler meg presset og plaget av media! 28/9

Samtalen med mamma 💔 29/9

Hvorfor jeg ikke svarer – er dette bra nok for dere? 3/10

#overgrep #mindreårige #misbruk #barn #utukt #mindreårige #tungestunder #rettsak #knust #svak #sterk #narkotika #amfetamin #heroin #suicidal #ht #bøller #hensynsløse #harstadtidende #media #nrk #pedofil #journalister #mediapersoner #politi #anmeldelse #påtale #straff #dom #dømt #bot #fengsel #etterforskning #påtalemyndigheter #myndighetene #barnevern #vold #nettroll #seksueltmisbruk #venner #bekjente #ukjente #fb #facebook #sosialemedier #nærerelasjoner #familie #mamma #blogg #trygg #sterk #meg #bunnytrash #seksuelleovergrep #terapi #syk #sykdom #lidelse #harstad

Kommentar fra «Christian» under forrige/gårdagens innlegg: «Selvfølgelig ikke hyggelig at noen blir utsatt for krenkelser som det her, men må du brette alt ut som du gjør her på bloggen? Jeg tenker at det kanskje ikke gjør det lettere for deg. Du skriver jo at det har blitt fanget opp av media, men du legger jo litt opp til det selv – du skriver forsiktig nevnt, men det er jo ikke det».

4 kommentarer
    1. Takk til bunnytrash for at du anmeldte! Det er så utrolig Viktig at man anmelder… for akkurat din anmeldelse kan være den som feller overgriperen.
      Jeg bor i Harstad og venter hver dag på at riktig utsatt skal anmelde en overgriper som har jobbet i skolen i en av nabokommunene her. Vedkomne er anmeldt 4 ganger. Henlagt alle gangene.
      Etter første anmeldelse flyttet overgriperen til utlandet og jobber fremdeles i skole der.
      Vedkomne har forgrepet seg på mange barn opp gjennom sin karriere som lærer, og jeg tror barn blir utsatt fremdeles.
      Det har vært en merkelig motvilje i Harstad mot å ta overgrep på alvor. Jeg ringte en gang barnevernet og varslet om et barn som forgrep seg på andre barn også, men de ville ikke ta imot meldingen min. Grunnen var at jeg ikke visste etternavnet. Men jeg kunne oppgi hvilken skole og hvilken klasse barnet var i.
      Jeg har siden 2013 prøvd å påvirke kommunen til å ta dette seriøst. Har vært på kontorene og snakket og jeg har sendt mailer med forespørsler om hvordan avdekkingsarbeidet foregår i kommunen. Sannheten er at det drives ikke noe avdekkingsarbeid… og nesten ikke forebygging heller.
      Harstad kommune nekter også å bruke penger på SMISO sitt arbeid.
      Jeg har bedt HT om å se nærmere på hva som skjer i kommunen og hvorfor det er så vanskelig. Jeg mistenker etter hvert at det sitter noen i possisjon i kommunen som tjener på å beskytte overgripere.
      Jeg fortsetter å engasjere meg og har hatt en åpen fagdag her for befolkningen. Nå har jeg også klart å få til at et nytt seminar kommer hit.
      Men det er så altfor lite likevel.
      Klem til deg Bunnytrash ❤

    2. “Leder for daværende BV er i dag venner med overgriperen på FB, det har de vært siden før jeg oppdaget «overgriperprofilen» i 2011. Hvilket forhold, relasjon eller vennskap de har utenom sosiale medier vet jeg ikke. Men det er uansett spesielt slik jeg ser det.“
      MILDT sagt spesielt ja!
      Hva er det egentlig som foregår der???
      Er det et nettverk av pedoer i maktposisjoner som samarbeider om å dekke hverandre?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg